Pædiatri - Uddannelsesudvalg 02. september 2024 (Referat)
Om uddannelsesudvalget
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
- PKL (formand)
- Uddannelsesansvarlig overlæge fra alle afdelinger
- Repræsentation fra uddannelsessøgende i videreuddannelsesregionen
- Videreuddannelsessekretariatets AC-fuldmægtig, der sekretariatsbetjener specialet.
Dagsordener og referater
- Udvalg: Pædiatri - uddannelsesudvalg
- Mødedato: 02. september, 2024 kl. 10:00
- Mødested: AUH, Palle Juul-Jensens Boulevard 99, indg G, G293-100. Teams ID: 377 452 811 519, Passcode: 5n6onk
Pkt. tekst
- 1. Kl. 10.00 - 10.15 Velkomst og godkendelse af dagsorden
- 2. Kl. 10.15 - 12.30 Ordinært møde
- 3. Opfølgning på referat fra seneste møde
- 4. Overdragelse mellem delansættelser
- 5. Nyt fra afdelingerne
- 6. Pause (kl. 11.35 - 11.45)
- 7. Erfaringsudveksling
- 8. Nyt fra VUS
- 9. Næste møde
- 10. Nyt fra PKL - skriftlig orientering
- 11. Eventuelt
- 12. Kl. 12.30 - 13.00 Frokost
- 13. Kl. 13.00 - 13.15 Velkomst til cheflægerne og godkendelse af dagsordenen
- 14. Kl. 13.15 - 15.00 Drøftelse af Lægefaglig Indstilling vedr. hoveduddannelsen i pædiatri
- 15. Forslag til ny LFI vedr. hoveduddannelsen i pædiatri
- 16. Forskningsorlov under hoveduddannelsen i pædiatri
- 17. Pause (kl. 14.15 - 14.25)
- 18. Sammensætning af uddannelsesforløb
- 19. Opdatering af uddannelsesprogrammer
- 20. Deltagere
1. Kl. 10.00 - 10.15 Velkomst og godkendelse af dagsorden
Det indstilles,
at | dagsorden godkendes |
Sagsfremstilling
Der bydes velkommen ved Rikke Kaae, hvor der laves en kort gennemgang af dagsordenen.
Det er muligt for uddannelsesudvalget af tilføje punkter under eventuelt.
Beslutning
Der blev lavet en kort præsentationsrunde.
Emma er nyudpeget repræsentant for Yngre Læger fra Dansk Pædiatrisk Selskab, da Nadia er fratrådt stillingen.
Rikke havde et input med fra AMEE-konferencen, hvor hun introducerede til selvreguleret læring.
Dagsordenen er godkendt.
2. Kl. 10.15 - 12.30 Ordinært møde
Sagsfremstilling
Dagsorden for det ordinære møde
3. Opfølgning på referat fra seneste møde (5 min.)
4. Overdragelse mellem delansættelser (40 min.)
5. Nyt fra afdelingerne (30 min.)
6. Pause (kl. 11.30 - 11.40) (10 min.)
7. Erfaringsudveksling (30 min.)
8. Nyt fra VUS (5 min.)
9. Nyt fra PKL
10. Næste møde (5 min.)
11. Eventuelt (5 min.)
3. Opfølgning på referat fra seneste møde
Det indstilles,
at | udvalget følger op på relevante punkter fra referatet |
Sagsfremstilling
Sidste møde i uddannelsesudvalget blev holdt d. 14. maj 2024.
Referatet er vedhæftet som bilag.
Beslutning
Den nye I-kursus række implementeres fra 2025.
Rikke Kaae og Lasse Mayland Madsen, hoveduddannelseslæge i Randers, stiller op til specialernes dag d. 30. oktober 2024. Hvis der er andre uddannelseslæger, der kan deltage, er de meget velkomne. Der meldes ind ved Rikke.
Referatet er godkendt.
Bilag
4. Overdragelse mellem delansættelser
Det indstilles,
at | udkast til overdragelsesskema og procedure drøftes og evt. godkendes |
Sagsfremstilling
På sidste uddannelsesudvalgsmøde i pædiatri blev forskellige overdragelsesmetoder drøftet. På baggrund af drøftelserne i uddannelsesudvalget har Rikke lavet et forslag til et skema og en beskrivelse af proceduren, der kan anvendes i forbindelse med overlevering mellem afdelingerne. Oplæg vedr. overdragelsessamtaler eftersendes.
Uddannelsesudvalget har mulighed for at komme med bemærkninger til skemaet og proceduren.
Beslutning
Rikke lavede en præsentation vedr. overdragelsessamtaler.
Overdragelsesprocedure:
1. Forberedelsesfase
2. Fælles refleksionsfase
3. Overdragelsesmøde
1. Forberedelsesfase
I forberedelsesfasen er det en god idé at en handleplan sammen med uddannelseslægen, som tager udgangspunkt i 360 graders feedback.
Det kan blive en udfordring at samle hele vejledergruppen om at udfylde skemaet (The ARTS framework).
Forslag om at lave et årshjul, hvor det tydeligt fremgår, hvornår uddannelseslægen skal evaluere og have vejledning.
2. Fælles refleksionsfase
Denne fase skal igangsættes af uddannelseslægen selv (YL).
Inddragelse af vejlederne - hvordan benyttes vejledningen til en fremadrettet udvikling.
3. Overdragelsesmøde
Mødet skal maksimalt være af 1 times varighed.
Deltagere: YL, vejleder og/eller UAO fra afgivende og modtagende afdeling.
The ARTS framework
Modellen er udarbejdet til anvendelse i kirurgi og skal derfor modificeres, hvis den skal anvendes i pædiatri.
Forskningsbaseret implementering af ARTS modellen. Uddannelsesudvalget bakkede om at Rikke går videre med, at lave det som et Ph.d.-studie, hvor Karen Busk Hesseldal og Rune Dall Jensen er vejledere. Evt. kontrolgruppe i Videreuddannelsesregion Syd eller Øst. Børneafdelingerne skal levere data til projektet. Forventet implementering fra 2025.
Samtykkeerklæringen sendes til gennemgang ved jurist i Koncern HR i Region Midtjylland. Det er undersøgt i Videreuddannelsessekretariatet om denne kan sendes ud i forbindelse med ansættelsesaftalen. Tilbagemeldingen er dog, at det er den afdeling, som uddannelseslægen kommer på først, der skal udlevere samtykkeerklæringen. Denne kan efterfølgende uploades på Uddannelseslæge.dk.
Uddannelsesudvalget gennemgik refleksionsspørgsmålene, der blev skrevet ned på sidste uddannelsesudvalgsmøde. Indledningsvist blev spørgsmålene valideret individuelt med hensyn til relevans i forhold til formål og den interne validitet.
Efterfølgende lavede grupper bestående af 2-3 personer forbedringer/omformuleringer af spørgsmålene.
Rikke samler op på uddannelsesudvalgets noter og sender et udkast ud. Afdelingerne bedes validere spørgsmålene internt i deres vejledergrupper.
Bilag
5. Nyt fra afdelingerne
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning |
Sagsfremstilling
Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.
Beslutning
Punktet udgår.
7. Erfaringsudveksling
Det indstilles,
at | uddannelsesudvalget sparer og erfaringsudveksler |
Sagsfremstilling
Medlemmerne i uddannelsesudvalget har mulighed for at drøfte og/eller dele erfaringer vedrørende emner, der fylder på deres afdeling i øjeblikket.
Beslutning
Punktet udgår.
8. Nyt fra VUS
Sagsfremstilling
Anne fra Videreuddannelsessekretariatet orienterer om seneste nyt vedr. den lægelige videreuddannelse.
Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger (Maj 2024)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger i Videreuddannelsesregion Nord for 1. halvår 2024 inkl. fleksforløb (Se bilag: Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger - 1. halvår 2024). Tallene for 1. halvår 2024 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger i Videreuddannelsesregion Nord, pædiatri for 1. halvår 2024.
Speciale | Pædiatri |
Gældende dimensioneringsplan | 9 (4+5) |
Korrigeret dimensioneringsplan | 9 (4+5) |
Antal opslåede forløb | 4 |
Antal ansøgere til opslåede forløb | 5 |
Antal besatte forløb | 2 |
Antal ubesatte forløb | 2 (+5) |
Fleksforløb
Speciale | Pædiatri |
Antal opslåede fleksforløb | 0 |
Antal ansøgere til fleksforløb | 0 |
Antal besatte fleksforløb | 0 |
Antal ubesatte fleksforløb | 0 |
Regionale kandidatbanker - Udenlandsk uddannede læger (Maj 2024)
Region Midtjylland har i foråret 2024 etableret en regional kandidatbank til udenlandsk uddannede læger. Dermed har både Region Midtjylland og Region Nordjylland etableret regionale kandidatbanker for udenlandsk uddannede læger. Formålet med de regionale kandidatbanker er at skabe en platform, hvor hospitalsenhederne efter behov kan tilgå ansøgninger fra udenlandsk uddannede læger. I kandidatbankerne kan de udenlandsk uddannede læger søge følgende ansættelser:
Evalueringsansættelser af 2x6 måneders varighed
- Region Midtjylland
KBU-lignende forløb for læger der er uddannet inden for EU, EØS og Norden, men som ikke har opnået autorisation og ret til selvstændigt virke i udlandet.
Evalueringsansættelse af 2x6 måneder for læger der er uddannet uden for EU, EØS og Norden.
Link til den regionale kandidatbank -
Midtjob.dk
- Region Nordjylland
KBU-lignende forløb for læger der er uddannet inden for EU, EØS og Norden, men som ikke har opnået autorisation og ret til selvstændigt virke i udlandet.
Evalueringsansættelse af 2x6 måneder for læger der er uddannet uden for EU, EØS og Norden.
Link til den regionale kandidatbank -
rn.dk/kbu-udenlandsk-uddannet-læge
Evalueringsansættelser af 1x6 måneders varighed
- Region Midtjylland og Region Nordjylland
Evalueringsansættelse af 6 måneder for speciallæger der er uddannet uden for EU, EØS og Norden, hvis speciale er anerkendt i Danmark og har en minimumvarighed svarende til den danske speciallægeuddannelse.
Link til den regionale kandidatbank - Midtjob.dk
Der kan rettes henvendelse til VUS@stab.rm.dk (Region Midtjylland) og christoffer.knudsen@rn.dk (Region Nordjylland) ved spørgsmål om de regionale kandidatbanker.
Beslutning
Punktet blev konverteret til en skriftlig orientering pga. tidsnød.
Rikke orienterede kort om sidste nyt vedrørende omlægningen af hoveduddannelsen i almen medicin. Det er endnu ikke klarlagt, hvorledes forløbene skal sammensættes. De Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse har fået råderum til at sammensætte forløbene. Det anbefales, at forløbene sammensættes ens på hospitalerne.
Bilag
9. Næste møde
Det indstilles,
at | det vedtages hvornår næste møde i uddannelsesudvalget skal holdes |
Sagsfremstilling
Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.
Beslutning
Der indkaldes til et virtuelt møde fredag d. 13. december 2024, kl. 13.15 - 15.15. Det er også muligt at deltage fysisk i mødet i Regionshuset Viborg.
10. Nyt fra PKL - skriftlig orientering
Sagsfremstilling
Rikke Kaae deler senest nyt i forhold til omlægning af hoveduddannelsen i almen medicin.
Der har været dialogmøde i Sundhedsstyrelsen d. 10. juni 2024 vedrørende omlægning af hoveduddannelsen i almen medicin. Videreuddannelsesregionerne var inviteret til dialogmøde med Sundhedsstyrelsen (SST) den 10. juni 2024 omkring fordeling af hospitalsdelen, som led i omlægningen af hoveduddannelsen i almen medicin.
Deltagerne bestod af sekretariatscheferne fra hvert Videreuddannelsessekretariat, én repræsentant fra hvert specialeselskab, der skal repræsentere hospitalsspecialerne, der indgår i hoveduddannelsen i almen medicin, Dansk Selskab for Almen Medicin og de to driftsregioner (Region Sjælland og Region Nordjylland med én repræsentant fra hver driftsregion).
Rådgivende forslag fra Dansk Pædiatrisk Selskabs uddannelsesudvalg og de postgraduate lektorer på baggrund høringssvar fra de 3 pædiatriske uddannelsesråd og de pædiatriske uddannelsesansvarlige overlæger i Danmark er vedhæftet som bilag.
Beslutning
Orienteringen er taget til efterretning.
Bilag
13. Kl. 13.00 - 13.15 Velkomst til cheflægerne og godkendelse af dagsordenen
Det indstilles,
at | dagsorden godkendes |
Sagsfremstilling
Rikke byder velkommen til cheflægerne og der laves en kort præsentationsrunde.
Der laves en gennemgang af dagsordenen, hvor det er muligt at komme med tilføjelser til eventuelt.
Beslutning
"I AM IN A POSITION WHERE I CAN INSPIRE AND SUPPORT HUMANS TO DEVELOP"
Top 5 qualities of role models
- Clear set of values
- Ability to overcome obstacles
- Selflessness and acceptance of others
- Commitment to community
- Passion and ability to inspire
Rikke introducerede deltagerne for shaking-meditation, hvor alle skulle op at stå og ryste og bevæge sig til den udvalgte musik. Formålet med shaking er at løsner op for og give slip på følelsesmæssige og fysiske spændinger blokeringer i kroppen. Rystelserne øger kropsbevidstheden og fokus på nuet.
I velkomsten lagt Rikke lægt på, at vi (deltagenre) er forbundne som Videreuddannelsesregion og fælles om uddannelsesopgaven. Visionen er derfor at samarbejde om uddannelsesopgaven, understøtter hinanden og benytte hinandens styrker.
14. Kl. 13.15 - 15.00 Drøftelse af Lægefaglig Indstilling vedr. hoveduddannelsen i pædiatri
Det indstilles,
at | dagsordenen godkendes |
Sagsfremstilling
Dagsorden for drøftelse af Lægefaglig Indstilling vedr. hoveduddannelsen i pædiatri
15. Forslag til ny LFI vedr. hoveduddannelsen i pædiatri (40 min.)
16. Forskningsorlov under hoveduddannelsen i pædiatri (20 min.)
17. Pause kl. 14.15 - 14.25 (10 min.)
18. Sammensætning af uddannelsesforløb (15 min.)
19. Opdatering af uddannelsesprogrammer (10 min.)
Beslutning
Dagsordenen er godkendt.
15. Forslag til ny LFI vedr. hoveduddannelsen i pædiatri
Det indstilles,
at | forslag til ny LFI drøftes og evt. godkendes |
Sagsfremstilling
- Orientering om baggrund for ændring af LFI v. Rikke Kaae
- Forslag til ændring af LFI
- Fælles refleksion, UAO og cheflæger
- Plan for videre forløb og fælles rekrutterings plan for specialet
Den lægefaglige indstilling (LFI) for hoveduddannelses (HU) stillinger i pædiatri er sidst revideret i september 2019. Der er ved tidligere revideringer blevet ændret i forløbstyper men ikke i fordelingen af hoveduddannelses årsværk. Ifølge den gældende dimensionerings plan fra Sundhedsstyrelsen skal der opslås 9 hoveduddannelsesforløb årligt i pædiatri i Videreuddannelsesregion Nord i perioden 2024-2026. Siden sidste revidering af LFI’en for hoveduddannelses stillinger i pædiatri i videreuddannelsesregion Nord er det blevet synligt, at der er planlagte hoveduddannelsesforløb der aktuelt er vanskelige at besætte. Dette giver suboptimale uddannelses- og arbejdsmiljøer for de afdelinger der ikke modtager det forventede antal uddannelseslæger og betyder at vi i uddannelsesregion Nord siden 2019 uddanner 8 færre speciallæger i pædiatri end planlagt ud fra dimensioneringsplanen. Dette er et problem, da dimensionerings plan indenfor pædiatri i forvejen er stram og vi i de kommende år derfor vil komme til at mangle velkvalificerede og erfarne pædiatere til at varetage behandlingen af Børn og Unge i Region Midt og Nord hvis problemet ikke løses.
På mødet vil vi sammen drøfte forskellige løsningsmuligheder for at lave sammenhængende uddannelsesforløb, som det skønnes har størst sandsynlighed for at kunne besættes i den kommende periode. Målet er at lave uddannelsesforløb der udnytter de enkelte afdelingers styrker mest muligt og optimere muligheden for gode uddannelsesmiljøer på alle vores afdelinger.
De afdelinger, der er direkte involverede med hensyn til at deres HU forløb kan blive ændret, har allerede været i dialog om dette med Videreuddannelsessekretariatet Nord. De resterende afdelingsledelser vil inden mødet blive kontaktet af PKL mht. om de kunne have ønske om ændringer af deres HU forløb i forbindelse med den aktuelle revidering.
Vedhæftet er forslag til ny forløbskadence.
Beslutning
Den nye Lægefaglige Indstilling blev godkendt af alle afdelinger. LFI'en sendes i høring og efterfølgende til godkendelse i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse d. 4. december 2024.
Den nye forløbskadence implementeres fra 2025.
Bilag
16. Forskningsorlov under hoveduddannelsen i pædiatri
Det indstilles,
at | kriterier for at give forskningsorlov drøftes |
Sagsfremstilling
Gennem de seneste år har uddannelsesmiljøet i Region Midtjylland været udfordret pga. at mange uddannelseslæger har haft orlov til Ph.d. under hoveduddannelse. Dette har specielt truet arbejds- og uddannelsesmiljøet på en af de højtspecialiserede enheder, der gennem de sidste 6 år kontinuerligt har manglet to ud af deres ni planlagte hoveduddannelseslæger.
For at undgå at lignende scenarie skal gentage sig, bedes uddannelsesudvalget og cheflægerne drøfte, hvilke kriterier, der skal opfyldes for at det i fremtiden er uddannelsesmæssigt forsvarligt at give orlov til forskning under hoveduddannelsen i pædiatri.
Dette kan f.eks. gøres ved, at der laves aftaler som nedenstående:
- Det aftales på forhånd, i hvilke forløb i opslagskadencen, det er muligt for uddannelseslægerne at søge om forskningsorlov (evt. med en rotationsordning)
- Det aftales på de enkelte afdelinger, hvor mange uddannelseslæger, der kan få forskningsorlov ad gangen
- Andre forslag
Beslutning
Indledningsvis læste og udfyldte uddannelsesudvalget en hensigtserklæring med anbefalinger vedrørende forskningsorlov under hoveduddannelsen, som Rikke har formuleret på baggrund af anbefalinger, der anvendes i speciallægeuddannelsen i gynækologi og obstetrik.
Efterfølgende drøftede udvalget fordele og ulemper ved at give forskningsorlov til hoveduddannelseslægerne. Det blev besluttet, at der ikke er behov for en hensigtserklæring på nuværende tidspunkt.
Bilag
18. Sammensætning af uddannelsesforløb
Det indstilles,
at | den nuværende forløbssammensætning drøftes |
Sagsfremstilling
De aktuelle uddannelsesforløb i hoveduddannelsen i pædiatri er sammensat så uddannelseslægerne får en forskelligartet uddannelse afhængig af om de starter deres hoveduddannelse på et regionshospital eller et universitetshospital.
Det drøftes på mødet hvilke fordele og ulemper der er ved at ensarte uddannelsesforløbene, så alle forløb starter på et universitetshospital og alle slutter på et regionshospital.
Der reflekteres over ovenstående i grupper.
Beslutning
Udvalget og cheflægerne udfyldte hver især et skema med fordele og svagheder ved de forskellige forløbssammensætninger. Rikke laver efterfølgende en opsamling herpå.
19. Opdatering af uddannelsesprogrammer
Det indstilles,
at | processen for opdatering af udddannelsesprogrammer aftales |
Sagsfremstilling
I forbindelse med at der udarbejdes en ny LFI og ændres i den nuværende forløbssammensætning, skal der udarbejdes nye uddannelsesprogrammer for Allborg og Hjørring, hvor kompetencerne fordeles mellem de to ansættelsessteder. Der er planlagt med et skrivemøde i Hjørring d. 28. oktober 2024.
De resterende uddannelsesprogrammer skal ligeledes opdateres, da de som minimum skal revideres hvert 3. år. De fleste hoveduddannelsesprogrammer i pædiatri er fra december 2021 og skal dermed revideres inden årets udgang. Der kan nedsættes små arbejdsgrupper til revideringen eller planlægges med et samlet skrivemøde i uddannelsesudvalget, hvor der gives rådgivning fra VUS.
Beslutning
Orienteringen er taget til efterretning.
20. Deltagere
Sagsfremstilling
Tilstede:
Rikke Kaae, PKL, Aarhus Universitetshospital
Ann-Margrethe Christensen, UAO, Aalborg Universitetshospital
Anne Kirkeby Hansen, UAO, Aarhus Universitetshospital
Christian Høst, UAO, Aarhus Universitetshospital
Lisbeth M. T. Jensen, UAO, Regionshospitalet Gødstrup
Pawel Marcinski, UAO, Regionshospitalet Nordjylland, Hjørring (virtuelt)
Pernille Kure, UAO, Hospitalsenhed Midt
Lotte Abildgaard, konstitueret UAO, Regionshospitalet Randers
Anne Marie Møller, UKYL, Regionshospitalet Nordjylland, Hjørring
Sabine Frølich Maarbjerg, UKYL, Regionshospitalet Randers
Sara Yde Steffensen, UKYL, Hospitalsenhed Midt
Sandra Diana Sandblom Berntsen, UKYL, Regionshospitalet Gødstrup
Emma Mølgaard Diernæs, UKYL, Aalborg Universitetshospital
Anne Mette Schmidt Frattari, UKYL, Aarhus Universitetshospital
Sofie Gottschalk Højfeldt, UKYL, Aarhus Universitetshospital
Anne Krog Skovbo, Videreuddannelsessekretariatet Nord
Bent Windelborg Nielsen, cheflæge, Regionshospitalet Randers
Charlotte Siggaard Rittig, cheflæge, Aarhus Universitetshospital
Charlotte Søndergaard, cheflæge, Regionshospitalet Gødstrup
Elke Longin, cheflæge, Regionshospitalet Nordjylland, Hjørring (virtuelt)
Jens Peter Nielsen, cheflæge, Hospitalsenhed Midt (virtuelt)
Jonas Kjeldbjerg Hansen, konstitueret cheflæge, Aalborg Universitetshospital
Afbud:
Jesper Thaarup, UAO, Aalborg Universitetshospital
Cathrine Carlsen Bach, UKYL, Aarhus Universitetshospital (speciallæge pr. 31.08.2024)
Cecilie Lundgaard Rimmen, UKYL, Aalborg Universitetshospital
Ninna Brix, UKYL, Aalborg Universitetshospital
Laura Bech Polcwiartek, UKYL, Aalborg Universitetshospital (barsel)