Pædiatri - Uddannelsesudvalg 08. september 2023 (Referat)
Om uddannelsesudvalget
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
- PKL (formand)
- Uddannelsesansvarlig overlæge fra alle afdelinger
- Repræsentation fra uddannelsessøgende i videreuddannelsesregionen
- Videreuddannelsessekretariatets AC-fuldmægtig, der sekretariatsbetjener specialet.
Dagsordener og referater
- Udvalg: Pædiatri - uddannelsesudvalg
- Mødedato: 08. september, 2023 kl. 09:00
- Mødested: Aarhus Universitetshospital, Palle Juul-Jensens Boulevard 165, Indgang J, mødelokale J110
Pkt. tekst
- 1. Kl. 9:00 - 9:15 Velkomst og godkendelse af dagsordenen v/Rikke Kaae
- 2. Kl. 9:15 - 9:45 Faktorer i den kliniske hverdag der øger sandsynligheden for at læring opstår?
- 3. Kl. 9:45 – 10.30 Interaktiv status på uddannelsesmiljøet i Videreuddannelsesregion Nord
- 4. Kl. 10:30 – 10:45 Pause m. kaffe
- 5. Kl. 10:45 – 12.00 Fokuseret refleksion i grupper
- 6. Kl. 12:00 – 12:30 Frokost
- 7. Kl. 12:30 – 13:30 Med afsæt i formiddagens program, Hvor skal vi hen?
- 8. Kl. 13:30 - 14:00 Pause med rundvisning på Børn og Unge afdelingen
- 9. Kl. 14:00 - 15:00 Ordinært møde
- 10. Opfølgning på referat fra seneste møde
- 11. Inspektorrapport fra Børn og Ungeafdelingen, Aalborg Universitetshospital
- 12. Inspektorrapport fra Børn og Ungeafdelingen, Regionshospitalet Gødstrup
- 13. Ny lægefaglig indstilling for forskningstræning
- 14. Status på uddannelsesprogrammer
- 15. Genopslag af hoveduddannelsesforløb i pædiatri
- 16. I-kurser
- 17. Nyt fra VUS
- 18. Næste møde
- 19. Eventuelt
- 20. Deltagere
1. Kl. 9:00 - 9:15 Velkomst og godkendelse af dagsordenen v/Rikke Kaae
Det indstilles,
at | dagsordenen godkendes |
Sagsfremstilling
Der bydes velkommen ved Rikke Kaae, der startede som post graduat klinisk lektor (PKL) i pædiatri pr. 1. juni 2023.
Beslutning
Ved gennemgang af dagsordenen blev det pointeret, at der var mange punkter på dagsordenen. Der blev derfor lavet en prioritering af hvilke punkter, der var mest væsentlige at nå. Pausen med rundvisning på Børn og Unge afdelingen udgik for at få mere tid til andre punkter.
Ved det ordinære møde blev det valgt, at der hovedsageligt skulle være fokus på LFI for forskningstræning og de to inspektorrapporter.
Rikke lavede en præsentation af sig selv med fokus på hendes karrierevej i pædiatrien.
Bilag
2. Kl. 9:15 - 9:45 Faktorer i den kliniske hverdag der øger sandsynligheden for at læring opstår?
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning |
Sagsfremstilling
Oplæg ved Rikke Kaae om dagens tema: LÆRING - Hvor er vi? - Hvor skal vi hen?
Fokus på hvilke faktorer i vores kliniske hverdag der øger sandsynligheden for at læring opstår – samt hvilke faktorer der hindrer at effektive og gode uddannelsesmiljøer skabes.
Inspirationsoplæg, med udgangspunkt i den nyeste evidens indenfor medicinsk uddannelse, med henblik på fælles fremtidige visioner for hoveduddannelsen i pædiatri, Videreuddannelsesregion Nord.
Beslutning
Rikke holdt et oplæg vedr. selvreguleret læring med fokus på at skabe et godt arbejdsmiljø for uddannelseslægerne på de pædiatriske afdelinger.
Selvreguleret læring:
Før (overvejelser forud)
Under (overvejelser undervejs)
Efter (overvejelser bagefter - refleksion, feedback)
Provider/afsender
- Refleksion (nysgerrighed, brug af udviklende spørgsmål som f.eks.: hvorfor, hvad hvis, hvorfor ikke?)
- Læringsmål orienteret
- Metakognition
- Direkte vurdering af fremførelse
- Brug læringsmetoder
- Giv og søg feedback
- Growth mind-set
- Dele sårbarhed
- Skabe alliance
Læring kultur
- Trygt miljø (vejledning, konferencer, læringsmål)
- Højt emotionelt overskud
- Refleksion: (nysgerrighed, brug af udviklende spørgsmål som f.eks.: hvorfor, hvad hvis, hvorfor ikke?)
- Fejl brugt til fremadrettet læring
- Konstruktiv feedback
- Growth mind-set
- Dele sårbarhed
- Prioritering af selvudvikling
- Skabe alliance
Barrierer for indlæring:
- Stress og angst (medfører dårlig hukommelse)
Læringsmiljø
- Trygt miljø (handlinger - vejledning, konferencer, læringsmål)
- Refleksion: Nysgerrighed. Spørg: Hvorfor, hvad hvis, hvorfor ikke
- Læringsmålsdrevet
- Uddannelsesaktiviteter med relevans, passende sværhedsgrad og timing
- Feedback
- Reevaluering/refeedback
- Gentagende øvelser
3. Kl. 9:45 – 10.30 Interaktiv status på uddannelsesmiljøet i Videreuddannelsesregion Nord
Det indstilles,
at | det nuværende uddannelsesmiljø på afdelingerne drøftes |
Sagsfremstilling
Der arbejdes med temaet (LÆRING - Hvor er vi? - Hvor skal vi hen?) ud fra følgende punkter:
- Uddannelsesinitiativer på afdelingerne
- Rekruttering (fleksibilitet; deltid, forskning, orlov – fordele og ulemper herved)
- Kvalitet og kvantitet (herunder uddannelseslægernes evalueringer, fordeling af forsknings orlov pr. matrikel)
5. Kl. 10:45 – 12.00 Fokuseret refleksion i grupper
Det indstilles,
at | deltagerne reflekterer over dagens tema |
Sagsfremstilling
Følgende emner drøftes i grupper:
- Selvreguleret læring
- Forskning i kombination med hoveduddannelse
- Facilitering af læringsmiljøet (fremtidige indsatser til optimering af uddannelsesmiljøet)
7. Kl. 12:30 – 13:30 Med afsæt i formiddagens program, Hvor skal vi hen?
Det indstilles,
at | deltagerne bidrager med løsningsforslag til at skabe optimal og effektiv læring |
at | LFI for hoveduddannelsen i pædiatri drøftes |
Sagsfremstilling
Følgende punkter drøftes i plenum:
- Løsningsforslag og planer for indsatser (på baggrund af konklusioner tages der beslutning om konkrete handlingsplaner)
- Diskussion vedrørende revidering af LFI for hoveduddannelsen i pædiatri
Den nuværende lægefaglige indstilling (LFI) for hoveduddannelse i pædiatri er godkendt d. 09.07.2019 og er vedhæftet som bilag. LFI'en skal gennemses hvert 3. år i forhold til kvalitetssikring. LFI'en skal derfor gennemses og eventuelt revideres.
Bilag
8. Kl. 13:30 - 14:00 Pause med rundvisning på Børn og Unge afdelingen
Beslutning
Udgået
9. Kl. 14:00 - 15:00 Ordinært møde
Sagsfremstilling
Dagsorden for det ordinære møde
10. Opfølgning på referat fra seneste møde
11. Inspektorrapport fra Børn og Ungeafdelingen, Aalborg Universitetshospital
12. Inspektorrapport fra Børn og Ungeafdelingen, Regionshospitalet Gødstrup
13. Ny lægefaglig indstilling for forskningstræning, pædiatri
14. Status på uddannelsesprogrammer
15. Genopslag af hoveduddannelsesforløb i pædiatri
16. I-kurser
17. Nyt fra VUS
18. Næste møde
19. Eventuelt
20. Deltagere
10. Opfølgning på referat fra seneste møde
Det indstilles,
at | udvalget følger op på relevante punkter fra referatet |
Sagsfremstilling
Sidste møde i uddannelsesudvalget blev holdt d. 28.11.22.
Referat er vedhæftet som bilag.
Beslutning
Opfølgning på referat fra sidste møde:
Der ønskes stadig et tema om overdragelse mellem delansættelserne. Derudover nævnes det, at der skal sættes god tid af til at revidere uddannelsesprogrammerne.
Bilag
11. Inspektorrapport fra Børn og Ungeafdelingen, Aalborg Universitetshospital
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning |
Sagsfremstilling
Præsentation ved Ann-Margrethe Rønholt Christensen, Aalborg Universitetshospital.
Der er udarbejdet en inspektorrapport på baggrund af et rutinebesøg d. 3. februar 2023 på Børne- og ungeafdelingen, Aalborg Universitetshospital.
Vedhæftet er inspektorrapporten og kommentarer fra Sundhedsstyrelsens inspektorer.
Beslutning
Ann-Margrethe præsenterede hvordan hele forløbet har været med inspektorbesøget. Herunder forberedelse på selve besøget, gennemgang af selvevalueringsrapport, afvikling af inspektorbesøget, modtagelse af inspektorrapporten og gode råd til andre, der skal have inspektorbesøg.
Nedenfor er der et udpluk fra præsentationen.
Forberedelse
- Vejledning fra Sundhedsstyrelsen vedr. forberedelse af inspektorbesøg
- Input fra gode kollegaer på andre afdelinger
- Samtale med UKO
- Indsamle relevante dokumenter og sende til inspektorerne
Bilag
12. Inspektorrapport fra Børn og Ungeafdelingen, Regionshospitalet Gødstrup
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning |
Sagsfremstilling
Præsentation ved Lisbeth M. T. Jensen, Regionshospitalet Gødstrup.
Der er udarbejdet en inspektorrapport på baggrund af et rutinebesøg d. 12. april 2023 på Børneafdelingen, Regionshospitalet Gødstrup.
Vedhæftet er inspektorrapporten og kommentarer fra Sundhedsstyrelsens inspektorer.
Beslutning
Lisbeth beskrev hvorledes de på Regionshospitalet Gødstrup greb proceduren an, da de skulle have inspektorbesøg.
Orienteringen er taget til efterretning.
Bilag
13. Ny lægefaglig indstilling for forskningstræning
Det indstilles,
at | ændringerne i LFI'en drøftes og godkendes |
Sagsfremstilling
På sidste uddannelsesudvalgsmøde d. 28.11.2022 blev den lægefaglige indstilling for forskningstræning i pædiatri drøftet i plenum. Det blev drøftet hvorvidt ambitionsniveauet er sat for højt i forhold til den tid, der er afsat til forskningsmodulerne.
Det videre arbejde med LFI'en nåede ikke at blive afsluttet inden Thomas Balslev fratrådte sin stilling som PKL i pædiatri. Rikke Kaae har derfor lavet en ny gennemgang af LFI'en for forskningstræning i pædiatri. Det tidligere og det nye udkast af LFI'en er vedhæftet som bilag.
Procedure vedrørende ny LFI
Den lægefaglige indstilling udfærdiges af specialets PKL og skal være i overensstemmelse med sundhedsstyrelsens Vejledning for den obligatoriske forskningstræning i speciallægeuddannelsen (VEJ nr. 9164 af 02/04/2014) samt Vejledning om forskningstræning i speciallægeuddannelsen i Videreuddannelsesregion Nord. Dokumentet bør udsendes til og drøftes med det specialespecifikke uddannelsesudvalg i forbindelse med udarbejdelse af ny LFI. Den lægefaglige indstilling indsendes til Videreuddannelsessekretariatet med henblik på godkendelse i Styregruppen for forskningstræning i Videreuddannelsesregion Nord på vegne af Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Beslutning
Ændringerne i den nye LFI for forskningstræning er koordineret ved kursusudbyderne.
Hvis der ikke kommer indvendinger inden d. 18. september 2023, sendes den Lægefaglige Indstilling for forskningstræning til godkendelse i Styregruppen for forskningstræning i Videreuddannelsesregion Nord.
Bilag
14. Status på uddannelsesprogrammer
Sagsfremstilling
Status på uddannelsesprogrammer
Der skal være godkendte uddannelsesprogrammer for alle opslåede uddannelsesforløb. Alle uddannelsesprogrammer skal godkendes af Udvalget for Godkendelse af Uddannelsesprogrammer (UGUP) og skal revideres ved behov (fx ved omstrukturering, sammenlægninger o. lign.), og som minimum hvert 3. år.
Der er vedhæftet et bilag med en oversigt over hvilke uddannelsesprogrammer i pædiatri, der er opdateret, udløber i år eller allerede er udløbet. Dem der er markeret med rød skal revideres i år.
Tidsplan for videre proces
Såfremt der skal opdateres et eller flere af uddannelsesprogrammerne i specialet, opfordrer Videreuddannelsessekretariatet (VUS) til, at uddannelsesudvalget opstarter proces for udarbejdelse/revidering af uddannelsesprogrammer, fastsætter deadlines og aftaler, hvorvidt de har behov for skrivemøder, hvor de kan få rådgivning fra VUS.
PKL og UAO'er er velkommen til at kontakte VUS ved behov for sparring ift. udfærdigelse af uddannelsesprogrammerne.
Link til skabelon for uddannelsesprogrammer
https://www.videreuddannelsen-nord.dk/postgraduat-klinisk-lektor/uddannelsesprogrammer/
Beslutning
Da der evt. skal laves ny LFI afventes det, om der i den forbindelse skal laves nye uddannelsesprogrammer.
Bilag
15. Genopslag af hoveduddannelsesforløb i pædiatri
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning |
Sagsfremstilling
Der er ekstraordinært lavet genopslag af følgende 3 hoveduddannelsesforløb i pædiatri i Videreuddannelsesregion Nord:
Forløb 1: Aarhus – Randers
Forløb 2: Viborg – Aalborg
Forløb 3: Aalborg – Hjørring
Genopslagene laves udenfor de ordinære ansættelsesrunder med godkendelse fra Sekretariatschef Mads Skipper.
Der er ansøgningsfrist d. 5. september og ansættelsessamtalerne holdes fredag d. 22. september 2023 i Aarhus.
Forløbene har ansættelsesstart pr. 1. november 2023.
Beslutning
Orienteringen er taget til efterretning.
16. I-kurser
Det indstilles,
at | det besluttes hvornår der afvikles i-kurser i 2024 på de enkelte hospitaler |
Sagsfremstilling
Mette Mølsted Sørensen, der er i-kursus koordinator, har lavet et forslag til nye datoer for i-kurserne i 2024.
Kurserne for de enkelte afdelinger er placeret i samme måned, som dette års kurser.
Hvis datoerne ikke passe ind i forhold til anden aktivitet for I-læger på de enkelte afdelinger eller andet, bedes afdelingerne melde ind med forslag om anden dato.
Udkast til oversigt over i-kurser i 2024:
1. kursusdag: Gødstrup; torsdag d. 21. marts 2024
2. kursusdag; AUH; torsdag d. 25. april 2024
3. kursusdag; Hjørring; torsdag d. 6. juni 2024
4. kursusdag; Viborg; torsdag d. 19. september 2024
5. kursusdag; Aalborg; tirsdag d. 24. oktober 2024
6. kursusdag; Randers; torsdag d. 21. november 2024
Beslutning
Om I-kurserne kan nævnes:
- Rigtig gode evalueringer generelt for kurserne i 2022. Alle har fået fremsendt Årsrapport for 2022.
- Gode evalueringer fra de kurser der allerede er afholdt i 2023
Ændringer af datoer sendes til Mette Mølsted, der efterfølgende sender en opdateret oversigt ud.
17. Nyt fra VUS
Sagsfremstilling
Præsentation ved Anne Krog Skovbo, Videreuddannelsessekretariatet Nord.
Specialevalgsdag 2023
I samarbejde med Videreuddannelsesregion Nord afholder Region Nordjylland i år specialevalgsdag for medicinstuderende og yngre læger. Specialevalgsdagen afholdes torsdag den 5. oktober 2023 kl. 15.15 – 18.30 på Aalborg Universitetshospital. I må allerede nu meget gerne sætte kryds i kalenderen.
PKL'er og UKO'er vil i den nærmeste fremtid modtage link til tilmelding samt program for dagen.
Hvis der er spørgsmål, kan I kontakte Maria Jul i Region Nordjylland (maria.jul@rn.dk)
Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger i Videreuddannelsesregion Nord for 1. halvår 2023 inkl. fleksforløb (Se bilag: Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger - 1. halvår 2023). Tallene for 1. halvår 2023 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
Dimensioneringsplan 2024-2025
Sundhedsstyrelsen har udgivet en ny dimensioneringsplan for 2024-2025 (vedhæftet som bilag). Antallet af hoveduddannelsesforløb øges på landsplan fra 1.090 forløb (2023) til 1.140 forløb i 2024-2025. Øgningen sker inden for 13 specialer, hvoraf der dog ikke sker øgning af dimensioneringen i gynækologi og obstetrik, klinisk genetik og intern medicin: geriatri i Videreuddannelsesregion. Derudover øges ratioen for introduktionsforløb for fem specialer. Uddannelsesudvalgene i specialer med ændret dimensionering arbejder på opdatering af de lægefaglige indstillinger.
Der er ikke sket ændringer i antallet af hoveduddannelsesforløb i pædiatri, hvor dimensioneringen stadig ser ud som nedenstående i 2024-2025:
Danmark | VUR Øst | VUR Syd | VUR Nord |
28 | 13 | 6 | 9 |
Beslutning
Orienteringen er taget til efterretning.
Bilag
18. Næste møde
Det indstilles,
at | det vedtages hvornår næste møde i uddannelsesudvalget skal holdes |
Sagsfremstilling
Dato for næste møde fastsættes og eventuelle punkter, tema og emner drøftes.
Beslutning
Der afholdes uddannelsesudvalgsmøde tirsdag d. 14. maj 2024 på Regionshospitalet Randers.
Forslag til emner:
- Overlevering mellem delansættelser
- Arbejdsgruppe til udarbejdelse af materiale vedr. læring til introduktionslæger (input fra i-læger)
- Gennemgang af uddannelsesprogrammer - Hvilke mål/kompetencer skal opnås på hvilke afdelinger?
20. Deltagere
Sagsfremstilling
Tilmeldinger:
Rikke Kaae, PKL, Aarhus
Marie-Louise Elkjær Andersen, Overlæge/vikar for UAO, Viborg
Sara Yde Steffensen, UKYL, Viborg
Ann-Margrethe Christensen, UAO, Aalborg
Caroline Majgaard, UKYL, Hjørring
Anne Kirkeby Hansen, UAO, Aarhus
Sabine Frølich Maarbjerg, UKYL, Aarhus
Laura Bech Polcwiartek, UKYL, Randers
Lisbeth M. T. Jensen, UAO, Gødstrup
Zebina Julie Marcher Heide Jensen , UKYL, Gødstrup
Nadja Lindberg Bonne, HU-læge fra Speciale selskabet, Gødstrup
Anne Krog Skovbo, VUS
Afbud:
Pernille Kure, UAO, Viborg
Cathrine Carlsen Bach, UKYL, Viborg
Christian Høst, UAO, Aarhus
Jette Hoffmann-Petersen, UAO, Randers
Jesper Thaarup, UAO, Aalborg
Astrid Bruun Rasmussen, UKYL, Aalborg (måske noget af dagen)
Line Futtrup, UKYL, Aalborg
Anne Marie Møller, UKYL, Hjørring
Pawel Marcinski, UAO, Hjørring
Vibeke Lücking, UKYL, Gødstrup
Mette Mølsted Sørensen, ansvarlig for intro-kurser