Pædiatri - Uddannelsesudvalg 28. november 2022 (Referat)
Om uddannelsesudvalget
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
- PKL (formand)
- Uddannelsesansvarlig overlæge fra alle afdelinger
- Repræsentation fra uddannelsessøgende i videreuddannelsesregionen
- Videreuddannelsessekretariatets AC-fuldmægtig, der sekretariatsbetjener specialet.
Dagsordener og referater
- Udvalg: Pædiatri - uddannelsesudvalg
- Mødedato: 28. november, 2022 kl. 09:00
- Mødested: Regionshospitalet Gødstrup, Hospitalsparken 15, 7400 Herning, Fløj L, lokale L128
Pkt. tekst
- 1. 9:00-9:15 Velkomst og introduktion af dagens temaer
- 2. 9:15-9:30 Opgaver og muligheder for en PKL i pædiatri v/Thomas Balslev
- 3. 9:30-10:00 Implementering af uddannelseslæge.dk v/Anne Krog Skovbo
- 4. 10:00-10:15 Pause
- 5. 10:15-11:00 Hvordan anvendes uddannelseslæge.dk
- 6. 11:00-11:30 Idéudveksling og opsamling
- 7. 11:30-12:00 Pause (frokost)
- 8. 12:00-13:00 Uhensigtsmæssige uddannelsesforløb v/Maja Bertz Hansen
- 9. 13:00-13:45 Idéudveksling og opsamling
- 10. 13:45-14:00 Pause
- 11. 14:00-15:00 Ordinært møde
- 12. Godkendelse af dagsorden
- 13. Opfølgning på referat fra seneste møde
- 14. I-kurser v/Mette Mølsted Sørensen og Thomas Balslev
- 15. Orienteringspunkter fra PKL v/Thomas Balslev
- 16. Nyt fra VUS v/Anne Krog Skovbo
- 17. Nyt fra afdelingerne
- 18. Uhensigtsmæssige uddannelsesforløb
- 19. Næste møde
- 20. Eventuelt
- 21. Deltagere
1. 9:00-9:15 Velkomst og introduktion af dagens temaer
Det indstilles,
at | dagsordenen godkendes |
Sagsfremstilling
Velkommen til nye medlemmer. Tak til fratrådte medlemmer.
Der laves en præsentationsrunde i udvalget.
Temadag
- Introduktion af Uddannelseslæge.dk
- Uhensigtsmæssige uddannelsesforløb
Beslutning
Dagsordenen blev godkendt.
2. 9:15-9:30 Opgaver og muligheder for en PKL i pædiatri v/Thomas Balslev
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning |
Sagsfremstilling
Stillingen som Postgraduat Klinisk Lektor i pædiatri har været i genopslag. Der har desværre ikke været nogle ansøgere til stillingen. Specialet står derfor uden PKL pr. 1. januar 2023.
Thomas Balslev orienterer om, hvilke arbejdsopgaver og muligheder, der følger med som værende PKL.
Overordnede opgaver
Den postgraduate kliniske lektor fordeler sit opgavefelt mellem undervisning og formidling, ledelsesmæssige, rådgivende og administrative opgaver samt forskning og udvikling. Den postgraduate kliniske lektor er leder af den pædagogiske udvikling i den lægelige videreuddannelse i specialet, og samarbejder med relevante aktører om løbende udvikling af kvaliteten i den lægelige videreuddannelse.
Den postgraduate kliniske lektor:
- har overordnet rådgivende, koordinerende og udviklende funktion i forhold til at sikre og udvikle kvaliteten i den lægelige videreuddannelse inden for vedkommendes speciale
- forventes at holde sig bredt orienteret om udviklingen i eget speciale og om forholdene på specialets uddannelsessteder i videreuddannelsesregionen, herunder at besøge de uddannelsesgivende afdelinger
- forventes at holde sig orienteret om overordnede tendenser og udvikling i den medicinske pædagogik
- forventes at indgå aktivt i drøftelser om lægelig videreuddannelse i relevante fora, herunder deltage i og bidrage til udvalgsarbejde under Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse (DRRLV) samt efter behov repræsentere DRRLV
- skal skabe dialog og sikre informationsudveksling mellem interessenterne i den lægelige videreuddannelse regionalt og nationalt
- skal rådgive DRRLV i spørgsmål af lægefaglig karakter om uddannelsesmæssige aspekter inden for specialet (eksempelvis vurdering af uddannelsesafdelinger, opfølgning på inspektorrapporter, individuelle uddannelsesforløb, meritvurderinger mv.)
Opgaver i forhold til koordinering af uddannelsesforløb
Den postgraduate kliniske lektor:
- har indstillingsret til DRRLV i forhold til godkendelse af uddannelsessteder, uddannelsesforløb og uddannelsesprogrammer samt forskningstræning i specialet. Lektoren skal derfor sikre, at der til stadighed er opdaterede uddannelsesprogrammer og at indstillinger til uddannelsesforløb og forskningstræning i specialet er opdaterede. Lektoren skal bistå afdelingerne i udarbejdelse af input til fx uddannelsesprogrammer
- skal følge op på kvaliteten af den lægelige videreuddannelse (fx yngre lægers evaluering af uddannelsesstedet i bl.a. evaluer.dk, inspektorrapporter mv.
- skal yde rådgivning til afdelinger, hvor DRRLV peger på behov for udarbejdelse af handlingsplaner til forbedring af uddannelsesmulighederne
Opgaver i forhold til uddannelsesgivere og uddannelseslæger
Den postgraduate kliniske lektor:
er formand for det specialespecifikke uddannelsesudvalg jf. Kommissorium for specialespecifikke uddannelsesudvalg i Videreuddannelsesregion nord
skal sikre, at uddannelsesgiverne i eget speciale har eller erhverver fornødne kvalifikationer (fx via uddannelsesudvalget eller gennem undervisning) • skal bidrage med karriererådgivning (fx om kommende uddannelsesforløb, kombinationsforløb, udlandsophold og meritansøgninger)
skal yde hjælp til håndtering af uhensigtsmæssige uddannelsesforløb i dialog med uddannelsesgivende afdeling, uddannelsesansvarlig overlæge, uddannelseslægen, uddannelseskoordinerende overlæge og Videreuddannelsessekretariatet (VUS)
Akademiske opgaver
- Den postgraduate kliniske lektor:
- skal medvirke til formidling, implementering og udvikling af medicinsk pædagogiske metoder (fx via det specialespecifikke uddannelsesudvalg, ved at undervise på kurser for vejledere, UAO m fl)
- skal medvirke til forskning og udvikling inden for postgraduat lægelig videreuddannelse
- skal støtte lokale uddannelsesaktiviteter og medvirke til, at erfaringer, indhentet fra afholdte uddannelsesaktiviteter, videreformidles og omsættes i praksis
Beslutning
Thomas præsenterede sine erfaringer med at være PKL i pædiatri. Præsentationen er vedhæftet som bilag.
Udvalget blev afslutningsvis spurgt om, hvad der skal til for at stillingen som PKL i pædiatri bliver interessant. Dette første til drøftelser om følgende emner; frikøbsaftale, forskning og erfaring samt nye titler.
Frikøbsaftale
Der er usikkerhed om hvor meget tid, der afsat til PKL arbejdet. Dette skyldes bl.a., at der er forvirringen i f.t. timeantallet, som det fremgår af stillingsopslaget. Desværre fremgår det ikke korrekt i stillingsopslaget, hvor der står at arbejdstiden er 1 time/uge. Frikøbet for PKL i pædiatri på ca. 133.000 kr. om året, hvilket ca. svarer til et frikøb på 3 arbejdsdage om måneden – alt afhængig af den aktuelle grundløn. Det er afdelingen, hvor PKL er klinisk ansat, som modtager frikøbet, og lektoren modtager derudover et lektorhonorar ca. 60.000 kr. om året.
Forskning og erfaring
Stillingsopslaget ligger op til at man i rollen som PKL skal have stor interesse for uddannelse og forskning. Der var usikkerhed om, hvordan der kan laves uddannelsesforskning, og hvilke krav der er til den gennemførte forskningen. Det kan virke meget skræmmende og forskningstungt. Da Thomas har været PKL i mange år, kan der være en forventning om, at ansøgeren skal have lige så stor erfaring.
Nye titler
Flere af UAO'er har netop fået nye stillinger fra ledende overlæge til cheflæge eller fra specialeansvarlig overlæger til ledende overlæger. Derfor er disse endnu ved at finde ud af, hvad de nye titler har af betydning for deres arbejde. Det er en afvejning af, hvor meget de enkelte er klar til at give afkald på i forhold til det kliniske arbejde, og hvor meget nattearbejde, der skal udføres.
Der var enighed om, at Thomas overlader posten som PKL med mulighed for at videreføre en god struktur, hvor der er plads til nytænkning og handle frihed.
Bilag
3. 9:30-10:00 Implementering af uddannelseslæge.dk v/Anne Krog Skovbo
Det indstilles,
at | der orienteres om det nye system Uddannelseslæge.dk |
Sagsfremstilling
Systemet uddannelseslæge.dk erstatter logbog.net og evaluer.dk fra november 2022.
D. 22. november åbner Uddannelseslæge.dk for alle brugere, hvormed alle gerne skulle have fået direkte besked om login til det nye system.
Anne Krog Skovbo fra Videreuddannelsessekretariatet Nord laver en præsentation af det nye system.
Beslutning
De fremmødte til uddannelsesudvalgsmødet loggede ind i det nye system. Flere kom med input til forbedringer af systemet f.eks. vedrørende den samlede oversigt over kompetencerne og planlægning af forløb. Der blev gjort opmærksom på at der stadig vises uddannelseslæger, som har fratrådt deres stilling. Alle input er taget med tilbage til projektledelsen og flere punkter er kendte problemstillinger, som allerede er ved at blive løst.
De elektroniske skabeloner til RMUK (Region Midtjyllands Udviklingssamtaler og Kursusregistrering), der anvendes i forbindelse med udviklingssamtaler og vejledersamtaler i den lægelig videreuddannelse (evalueringssamtaler), er ikke tilgængelige i uddannelseslæge.dk. Dette skyldes hovedsageligt, at RMUK ikke anvendes nationalt. Derudover ophører RMUK som løsning i Region Midtjylland som følge af konkurs hos leverandøren Improvento A/S. Alle uddannelseslæger opfordres derfor til at uploade deres referater/planer fra deres vejledersamtaler til uddannelseslæge.dk. I uddannelseslæge.dk er muligt at uploade referater fra afholdte vejledersamtaler. På sigt kan der desuden komme andre løsninger til, herunder evt. faste skabeloner i uddannelseslæge.dk. Dette er dog ikke færdigudviklet endnu.
5. 10:15-11:00 Hvordan anvendes uddannelseslæge.dk
Det indstilles,
at | deltagerne logger på Uddannelselæge.dk |
Sagsfremstilling
Alle deltager skulle gerne have modtaget en velkomstmail, således at de kan logge på Uddannelseslæge.dk. Login på Uddannelseslæge.dk sker ved brug af mailadresse og kodeord eller via NemID/MitID.
Vi tester om i kan finde rundt i det nye system bl.a. igennem nedenstående øvelser:
Logget på som UAO
- Opret din vejleder
Logget på som uddannelseslæge, planlæg kompetencer
- Opret notat på kompetence
- Klarmeld kompetencer
- Evt. Opret vejledersamtaler og uddannelsesplaner
Logget på som vejleder
- Godkend klarmeldt kompetence
- Godkend kompetence, som ikke er klarmeldt
- Godkendelse af attestation for tid
- Godkendelse af kurser
Logget på som uddannelsesansvarlige
- Godkend attestation for tid
- Godkend et kursus
6. 11:00-11:30 Idéudveksling og opsamling
Det indstilles,
at | der laves en fællesopsamling i plenum |
Sagsfremstilling
Det drøftes hvordan anvendelsen af det nye system fungerer, og hvilke forhindringer der forventes at opstå fremadrettet.
7. 11:30-12:00 Pause (frokost)
Beslutning
Rundvisning på Børn og Unge afdelingen.
8. 12:00-13:00 Uhensigtsmæssige uddannelsesforløb v/Maja Bertz Hansen
Det indstilles,
at | uddannelsesudvalget orienteres om håndtering af uhensigtsmæssige uddannelsesforløb |
Sagsfremstilling
Maja Bertz Hansen, der er jurist i Videreuddannelsessekretariatet Nord, holder et oplæg om uhensigtsmæssige uddannelsesforløb bl.a. med fokus på regelgrundlaget og konkrete værktøjer til håndtering heraf.
Beslutning
Majas præsentation er vedhæftet som bilag.
Definition af et uønsket eller uhensigtsmæssigt uddannelsesforløb:
- Sprog/kultur problemer
- Manglende kompetencer
- Langvarig sygdom
- Personlige problemer/årsager
- Ikke egnet speciale
- Lovbrud
Forskningsprojekt 2012-2015:
6,8 % af uddannelseslæger er i uhensigtsmæssigt uddannelsesforløb indrapporteres først på 3.-4. år i hoveduddannelse. Årsager hertil kan være, at uddannelseslægerne får en ekstra chance for komme i gang og vejlederen ønsker at se tiden an. Andre årsager kan være, at kompetencerne bliver mere krævende og dermed svære at opnå for uddannelseslægerne ( oprykning fra et niveau til et andet) eller at det stigende ansvar og nye roller er for udfordrende. De fleste vejledere har allerede mistanke om et uhensigtsmæssigt forløb efter 3 måneder
Kendetegn ved adfærden hos uddannelseslægen:
- Forholder sig passiv
- Har dårlige kommunikative evner
- Er for selvsikker
- Slowlearner, hvilket kræver forlængelse af tid og reeksaminer
Negativ reference:
- Repræsentant i ansættelsesudvalget kan udfylde en skabelon
- Den negative reference skal partshøres hos ansøger
- Reference og høringssvar skal forelægges ansættelsesudvalget inden der afholdes samtaler
Indsats:
- Vejleder skal italesætte problemet/mistanken over for uddannelseslægen
- Søg rådgivning ved UKO, PKL, VUS, HR, YL, andre
- Sæt frister og aftal møder - handleplan med tid, sted, forventninger, mål
- Skriftliggør referater (aftaler/beslutninger)
- Orientering til kollegaer i overlægegruppen (hovedvejlederevalueringsmøder)
- Overlevere informationer ved afdelingsskift (overleveringssamtaler med/uden uddannelseslægen eller skriftlig overlevering)
Yderligere muligheder:
- Forlænges pga. manglende kompetenceopnåelse
- Second oppion
Betingelser:
- Samtykke fra uddannelseslægen
- Hensyn til uddannelsesforløbet og/eller patienterne klart overstiger hensynet til uddannelseslægens personlige interesser
Bilag
9. 13:00-13:45 Idéudveksling og opsamling
Det indstilles,
at | oplægget om uhensigtsmæssige uddannelsesforløb drøftes |
Sagsfremstilling
Der er mulighed for at stille spørgsmål til Maja Bertz Hansen og dele erfaringer med hinanden.
12. Godkendelse af dagsorden
Det indstilles,
at | dagsordenen godkendes |
Beslutning
Dagsorden blev godkendt uden bemærkninger.
13. Opfølgning på referat fra seneste møde
Det indstilles,
at | udvalget følger op på relevante punkter fra referatet |
Sagsfremstilling
Sidste møde i uddannelsesudvalget blev holdt d. 17.06.22.
Referat er vedhæftet som bilag.
Beslutning
Referatet blev godkendt.
Bilag
14. I-kurser v/Mette Mølsted Sørensen og Thomas Balslev
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning |
Sagsfremstilling
Mette Mølsted Sørensen, der er i en introduktionsstilling i Gødstrup og Thomas Balslev orienterer om nyt vedrørende I-kurser.
Beslutning
Thomas gjorde opmærksom på at der mangler evalueringsark fra Regionshospitalet Randers og at dokumentation er obligatorisk.
Følgende plan blev lavet for det kommende års i-kurser:
1. kursusdag: Gødstrup; mandag d. 20. marts 2023
2. kursusdag; AUH; tirsdag d. 25. april 2023
3. kursusdag; Hjørring; onsdag d. 7. juni 2023
4. kursusdag; Viborg; tirsdag d. 19. september 2023
5. kursusdag; Aalborg; tirsdag d. 24. oktober 2023
6. kursusdag; Randers; torsdag d. 23. november 2023
15. Orienteringspunkter fra PKL v/Thomas Balslev
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning |
at | ændringerne i LFI'en drøftes og godkendes |
Sagsfremstilling
Ny lægefaglig indstilling for forskningstræning i pædiatri
Den nuværende Lægefaglig indstilling (LFI) for forskningstræning i pædiatri er godkendt d. 25.09.2012. LFI'en skal derfor gennemses og eventuelt revideres. Der er pr. 14.07.2017 lavet et udkast til en ny LFI, men denne nåede aldrig til godkendelse ved Styregruppen for forskningstræning i Videreuddannelsesregion Nord. Der er netop udarbejdet en ny skabelon for Lægefaglige indstillinger for forskningstræning, som skal benyttes fremadrettet. Der er derfor udarbejdet en ny LFI for forskningstræning i pædiatri i denne skabelon, som er vedhæftet som bilag.
Procedure vedrørende ny LFI
Den lægefaglige indstilling udfærdiges af specialets PKL og skal være i overensstemmelse med sundhedsstyrelsens Vejledning for den obligatoriske forskningstræning i speciallægeuddannelsen (VEJ nr. 9164 af 02/04/2014) samt Vejledning om forskningstræning i speciallægeuddannelsen i Videreuddannelsesregion Nord. Dokumentet bør udsendes til og drøftes med det specialespecifikke uddannelsesudvalg i forbindelse med udarbejdelse af ny LFI. Den lægefaglige indstilling indsendes til Videreuddannelsessekretariatet med henblik på godkendelse i Styregruppen for forskningstræning i Videreuddannelsesregion Nord på vegne af Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Beslutning
Ny lægefaglig indstilling for forskningstræning i pædiatri
Den lægefaglige indstilling for forskningstræning i pædiatri blev drøftet i plenum. Det blev drøftet hvorvidt ambitionsniveauet er sat for højt i forhold til den tid, der er afsat til forskningsmodulerne. Der kan findes information om forskningskurserne og gode råd til at komme i gang, planlægge og finde en vejleder, på Dansk Pædiatrisk Selskab www.dps.dk under "Uddannelse" -> "Speciallægeuddannelsen i pædiatri" -> "Hoveduddannelse" -> "Forskningstræning". Dokumenterne er ligeledes vedhæftet her som bilag.
LFI'en for forskningstræning i pædiatri sendes til vurdering ved kursusleder Peter Toftedal.
Specialevalgsdag 2022
Der blev afholdt specialevalgsdag på Aarhus Universitetshospital torsdag d. 17. november 2022. Der blev holdt oplæg ved tre hoveduddannelseslæger, der hver i sær fortalte deres personlige fortælling om specialevalg. Oplægsholderene var udvalgt at Videreuddannelsessekretariatet Nord med udgangspunkt i at finde oplægsholdere fra henholdsvis et populært speciale, et mindre "ukendt" speciale samt et speciale med stor politisk bevågenhed. De udvalgte hoveduddannelseslæger kom fra specialerne; almen medicin, arbejdsmedicin og psykiatri. På mødet blev det drøftet, at pædiatri gerne vil bidrage med en oplægsholder til en specialevalgsdag, hvis det er muligt.
Standen til pædiatri var placeret ved indgangen sammen med Børn- og Unge psykiatrien, Voksen psykiatrien og Almen medicin. Pladsen var lidt træng og gemt lidt ind i et hjørne, hvilket ikke var helt optimalt. De medicinstuderende havde spørgsmål vedrørende travlhed, antal vagter og "work-life-balance". Nogle havde bekymringer om, hvorvidt det var hårdt at arbejde med syge børn.
Ansættelsessamtaler i pædiatri
Der afholdes ansættelsessamtaler i pædiatri torsdag d. 19. januar 2023. Videreuddannelsesregion Syd afholder ansættelsessamtaler onsdag d. 18. januar 2023 og holder dermed ikke MMI med Videreuddannelsesregion Nord. Dette skyldes særligt, at der ved sidste ansættelsesrunde kun var en enkelt ansøger til Videreuddannelsesregion Syd.
Der er opslået 3 hoveduddannelsesforløb:
- Aalborg - Viborg
- Gødstrup - Aarhus
- Aarhus - Gødstrup
Opmærksomhedspunkter vedrørende dimensioneringsplanen 2024-2028 og lægeprognosen 2021-2045
Som PKL har Thomas modtaget opfordring fra Videreuddannelsessekretariat Nord
til at identificere opmærksomhedspunkter om dimensioneringsplanen 2024-2028. Sundhedsstyrelsen har udsendt et omfattende materiale, som peger på en betydelig vækst i behovet for speciallæger i pædiatri. Det er imidlertid prognoser, og derfor forbundet med usikkerhed.
I den forbindelse har Thomas gjort opmærksom på at følgende faktorer kan påvirke prognosen:
- om der i perioden 2000-2022 er sket forskydninger i speciallægernes arbejdsplads, som giver skævvridning i speciallægedækningen geografisk og
- om der er i perioden 2000-2022 er speciallæger som er begyndt at arbejde på deltid
Opmærksomhedspunkterne er taget med i høringssvaret fra Region Midtjylland, som havde frist for den interne høring den 31. oktober 2022. Danske Regioner har efterfølgende indsendt ét samlet høringssvar på vegne af regionerne.
Bilag
16. Nyt fra VUS v/Anne Krog Skovbo
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning |
Sagsfremstilling
Anne Krog Skovbo orienterer fra Videreuddannelsessekretariatet, Nord.
Baggrundsnotat (September 2022)
Region Midtjylland har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret september 2022 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat - 2022" og "Bilag til baggrundsnotat - 2022").
Besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb (Oktober 2022)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord for andet halvår 2022 og hele 2022 inkl. fleksforløb (Se bilag: Indberetning H-stillinger 2. halvår 2022 + 2022 samlet VUR Nord). Tallene for 2022 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
Opslåede og besatte introduktionsstillinger (Oktober 2022)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte introduktionsstillinger for Videreuddannelsesregion Nord for 2022 (Se bilag: Indberetning af introduktionsstillinger 2022). Tallene for 2022 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk.
Fleksibilitet i antal i-stillinger (Oktober 2022)
På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.
På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2022, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb 2022). Der er sket følgende ændringer:
Ændringer i pejlemærker | Specialer |
Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning) | Kl. Genetol |
Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning) | Oftalmologi |
Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning) | Kl. Mikrobiologi |
Beslutning
Der blev lavet en kort præsentation af indberetning af opslåede og besatte antal hoveduddannelsesstillinger i Videreuddannelsesregion Nord for 2022 med fokus på pædiatri:
Speciale | Dimensionering 2022 | Opslåede H-stillinger | Antal ansøgere | Besatte H-stillinger |
Pædiatri | 9 | 10 | 19 | 10 |
I følge den lægefaglige indstilling for pædiatri, er der en ujævn opslagskadence med 9 opslag om året, hvorfor det skifter med 8 og 10 opslag om året.
Indberetning af opslåede og besatte antal introduktionsstillinger i Videreuddannelsesregion Nord for 2022, blev præsenteret med fokus på specialet pædiatri:
Speciale | Opslåede I-stillinger | Besatte I-stillinger | Dimensionering Minimum | Dimensionering Maximum |
Pædiatri | 18 | 17 | 13,5 | 18 |
Der blev på mødet spurgt ind til, hvordan der kan være flere besatte I-stillinger end der er opslået I-stillinger. Dette skyldes, at der i den viste beregning kunne være flere stillinger, der var opslået i samme stillingsopslag. Dette er nu rettet og den tilrettede beregning er vedhæftet som bilag (indberetning af introduktionsstillinger). I nogle tilfælde er antallet af besatte I-stillinger stadig lidt højere end antallet af opslåede I-stillinger, hvilket skyldes erstatningsansættelser.
Bilag
17. Nyt fra afdelingerne
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning |
Sagsfremstilling
Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.
Beslutning
Hver afdeling lavede en kort status over hvilke tiltag, der er fokus på.
Aarhus Universitetshospital
Der er indført en ny struktur ved morgenkonferencen på baggrund af 7 forbedringsforslag, da læringsindholdet på møderne var begyndt at falde. Bl.a. præsenteres dagens case på dansk (i stedet for på engelsk som tidligere). Der præsenteres 2-3 patientcases af en varighed på 10 minutter. Derudover er det den afgående bagvagt, der er ordstyre på mødet (i stedet for den tilgående bagvagt) og færre studerende deltagere på møderne af gangen.
Aalborg Universitetshospital
Der gøres klar til inspektorbesøg d. 3. februar 2023, hvor der følges op på selvevalueringsrapport og feedback på gruppearbejde. Der søges inspiration til at øge trivslen ved uddannelseslægerne (mellemvagten). AUH deler gerne erfaringer med den indførte supervision til hoveduddannelseslægerne, der afholdes en gang om måneden.
Regionshospitalet Randers
Der er fokus på 3 timersmøde, morgenkonference og uddannelsesmøde.
Regionshospitalet Gødstrup
Der laves særskilt undervisning til uddannelseslæger med speciale i almen medicin. Derudover laves der "grej-leg" for både introduktionslæger og hoveduddannelseslæger i pædiatri, hvor de introduceres til laboratoriet. Der gøres klar til inspektorbesøg i april 2023.
Regionshospitalet Viborg
Der er særligt fokus på opgaveglidning.
18. Uhensigtsmæssige uddannelsesforløb
Det indstilles,
at | overlevering af uhensigtsmæssige uddannelsesforløb drøftes |
Sagsfremstilling
Aalborg/Hjørring har ved uhensigtsmæssige uddannelsesforløb god erfaring med mundtlig overlevering i forbindelse med skift af afdeling.
I den forbindelse har der været drøftelse om, hvorvidt det kunne give mening at gøre det rutinemæssigt i alle uddannelsesforløb. Det er på baggrund af drøftelsen vedtaget, at der fremadrettet skal laves mundtlige overleveringer imellem de to afdelinger.
Da Aalborg og Hjørring også deler uddannelseslæger med andre afdelinger og hospitaler, ønskes der en sparring om, hvad de andre afdelinger tænker om mundtlige overleveringer og måske også forslag til form herfor.
Beslutning
Punktet blev ikke drøftet.
19. Næste møde
Det indstilles,
at | det vedtages hvornår næste møde i uddannelsesudvalget skal afholdes |
Sagsfremstilling
På sidste uddannelsesudvalgsmøde blev det aftalt, at der fremadrettet afholdes 2 heldagsmøder årligt som temadage. Der skal derfor findes en dato for mødet i juni 2023.
Beslutning
Næste temadag i uddannelsesudvalget afholdes tirsdag d. 6. juni 2023 på Regionshospital Randers.
Der er sendt en kalenderinvitation ud til udvalget.
Temaet til denne dag kan eventuelt være; overdragelse mellem delansættelser.
20. Eventuelt
Beslutning
Der er ønske om at der laves en revidering af "Hvidbogen" i ansættelsesudvalget. Der tages kontakt til formanden af udvalget Jens Peter, således "Hvidbogen" kan opdateres inden den næste ansættelsesrunde i januar 2023.
Det blev drøftet hvorledes det er muligt at vedligeholde kontaktlisten over uddannelsesudvalgets medlemmer. Listen opdateres løbende indmelding til Anne Krog Skovbo i videreuddannelsessekretariatet.
Thomas Balslev fik overrakt en afskedsgave og der var ønske fra flere uddannelsesudvalgsmedlemmer om, at der afholdes en afskedsreception for ham.
21. Deltagere
Sagsfremstilling
Tilmeldt:
Thomas Balslev, PKL, Viborg
Pernille Kure, UAO, Viborg
Cathrine Carlsen Bach, UKYL, Viborg
Sara Yde Steffensen, UKYL, Viborg
Jette Hoffmann-Petersen, UAO, Randers
Laura Ozer Kettner, UKYL, Randers
Ann-Margrete Christensen, UAO, Aalborg
Astrid Bruun Rasmussen, UKYL, Aalborg
Christian Høst, UAO, Aarhus
Anne Kirkeby Hansen, UAO, Aarhus
Lisbeth M. T. Jensen, UAO, Gødstrup
Vibeke Lücking, UKYL, Gødstrup
Anne Krog Skovbo, VUS
Maja Bertz Hansen, VUS
Afbud:
Lise Bols Toustrup, UKYL, Viborg
Marie Krarup Schrøder, UKYL, Aarhus
Sabine Frølich Maarbjerg, UKYL, Aarhus
Laura Bech Polcwiartek, UKYL, Randers
Pawel Marcinski, UAO, Hjørring
Anne Marie Møller, UKYL, Hjørring
Jesper Thaarup, UAO, Aalborg
Line Futtrup, UKYL, Aalborg
Mette Mølsted Sørensen, ansvarlig for intro-kurser
Nadja Lindberg Bonne, HU-læge fra Speciale selskabet