Oftalmologi - Uddannelsesudvalg 21. januar 2022 (Referat)
Uddannelsesprogrammerne beskriver, hvorledes de kompetencer, der er anført i specialets målbeskrivelse opnås i konkrete uddannelsesforløb.
Uddannelsesprogrammerne er godkendt af Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Datoen efter hvert enkelt uddannelsesprogram angiver, hvornår det er godkendt.
Dagsordener og referater
- Udvalg: Oftalmologi - uddannelsesudvalg
- Mødedato: 21. januar, 2022 kl. 10:00
- Mødested: Vendsyssel Øjenklinik ( Tolstrupvej 91, Brønderslev)
Pkt. tekst
- 1. Velkomst ved PKL og godkendelse af dagsorden (5 min)
- 2. Opfølgning på referat fra mødet 10. sept 2021
- 3. Nyt fra PKL (5 min)
- 4. Nyt fra VUS (5 min)
- 5. Nyt fra afdelingerne og tutorlæger (15 min)
- 6. Forskningstræning ved PKL med efterfølgende drøftelse (20 min)
- 7. Pause og rundvisning i praksis (45 min)
- 8. Overlevering mellem delansættelser (45 min)
- 9. Forespørgsel fra selskabet til oftalmologi-specialets arbejde med målbeskrivelsen for speciallægeuddannelsen - nu og i fremtiden.(40 min)
- 10. Fordeling af introduktionsstillinger (30 min)
- 11. Tidsmæssigt placering af kurser under hoveduddannelsen (15 min)
- 12. Næste møde (5 min)
- 13. Eventuelt (5 min)
- 14. Deltagere
1. Velkomst ved PKL og godkendelse af dagsorden (5 min)
Beslutning
PKL bød velkommen til dagens møde, herunder særligt velkommen til afdelingsledelserne fra de tre øjenafdelinger.
Punkterne ved forskningstræning og fordeling af intro stillinger byttes rundt.
Bilag
2. Opfølgning på referat fra mødet 10. sept 2021
Beslutning
Der var ikke yderligere bemærkninger til referatet.
Bilag
3. Nyt fra PKL (5 min)
Beslutning
PKL orienterede om den igangværende proces i regi af Sundhedsstyrelsen vedr. revision af den lægelige videreuddannelse. Sundhedsstyrelsen har nedsat fire arbejdsgrupper med repræsentanter bl.a. fra videreuddannelsesregionerne, LVS og lægeforeningen. Som led i processen har LVS udsendt et spørgeskema til alle selskaberne. Udvalget kommer til at drøfte denne senere på mødet ifm. med henvendelse fra selskabet. Desuden er der udsendt et spørgeskema fra SST til alle UAO'er. PKL opfordrer til at deltage i undersøgelsen. Skemaet er udsendt via Videreuddannelsessekretariatet (Inger Thorst)
Herudover er der fortsat fokus på omstrukturering af den pædagogisk udviklende funktion (PUF) funktionen. Herunder ansættelse af to ledende lektorer Susanne Nøhr (Aalborg Universitet) og Flemming Randsbæk (Aarhus Universitet). På sigt skal 1/3 af alle PKL'er have ansættelse på Aalborg Universitet, mens 2/3 skal fastholde deres ansættelse på Aarhus Universitet.
4. Nyt fra VUS (5 min)
Sagsfremstilling
NYT FRA VUS
Dimensioneringsplan 2022-2023
Sundhedsstyrelsen har pr. 28. juni 2021 udmeldt dimensioneringsplanen for den lægelige videreuddannelse for perioden 2022-2023.
Den nye dimensioneringsplan er vedhæftet som bilag.
Opslåede og besatte introduktionsstillinger (december 2021)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte introduktionsstillinger for Videreuddannelsesregion Nord for 2021 (Se bilag: Indberetning af I-stillinger 2021). Tallene for 2021 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk.
Fleksibilitet i antal i-stillinger (november 2021)
På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.
På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2021, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb 2021). Der er sket følgende ændringer:
Ændringer i pejlemærker | Specialer |
Fra pejlemærke 1 (høj søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning) | Pædiatri |
Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning) | Anæstesiologi |
Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning) | Kirurgi |
Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning) | Gynækologi-obstetrik |
Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning) | Dermato-venerologi |
Nye KBU tal (opdateret november 2021)
Opdaterede tal omkring KBU-trækning. Udvikling i antal KBU-læger på landsplan fra 2015-2 og frem skulle inden for de kommende år bidrage til at afhjælpe de nuværende udfordringer omkring ubesatte I- og H-forløb i Nordjylland og Midtjylland.
Runde | Nationalt* | VUR Nord** | Region Midtjylland** | Region Nordjylland** |
1. halvår 2013 | 399 | 125 | 84 | 41 |
2. halvår 2013 | 385 | 118 | 82 | 36 |
1. halvår 2014 | 353 | 117 | 77 | 40 |
2. halvår 2014 | 335 | 109 | 75 | 34 |
1. halvår 2015 | 437 | 135 | 93 | 42 |
2. halvår 2015 | 533 | 162 | 111 | 51 |
1. halvår 2016 | 536 | 169 | 116 | 53 |
2. halvår 2016 | 641 | 208 | 140 | 68 |
1. halvår 2017 | 589 | 188 | 127 | 61 |
2. halvår 2017 | 634 | 208 | 138 | 70 |
1. halvår 2018 | 618 | 201 | 134 | 67 |
2. halvår 2018 | 734 | 241 | 163 | 78 |
1. halvår 2019 | 604 | 203 | 133 | 70 |
2. halvår 2019 | 639 | 218 | 146 | 72 |
1. halvår 2020 | 613 | 193 | 133 | 60 |
2. halvår 2020 | 675 | 227 | 152 | 75 |
1. halvår 2021 | 534 | 180 | 120 | 57 |
2. halvår 2021 | 745 | 245 | 162 | 83 |
1. halvår 2022 | 584 | 193 | 128 | 65 |
*Antal tilmeldte til KBU | |
**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland og Region Midtjylland |
Baggrundsnotat (november 2021)
Region Midtjylland har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret november 2021 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat 2021" og "Bilag til baggrundsnotat 2021").
Beslutning
Orientering blev taget til efterretning.
Bilag
5. Nyt fra afdelingerne og tutorlæger (15 min)
Sagsfremstilling
Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.
Beslutning
Aalborg
Afdelingen er glad for den flotte inspektorrapport afdelingen fik i efteråret efter et besøg den 5. november 2021.
Afdelingen opjusterer uddannelsesteamet med en ekstra UAO og en afdelingslæge som UKYL. Dertil fortsætter Benn Sejergaard som UKYL
Afdelingen har efter model fra Aarhus implementeret kørekort til vagten.
Aarhus
Anders Gyldenkerne er ansat som ny UKYL. Stine Nielsen bliver overlæge pr. 1. marts 2022 og træder dermed ud af UKY-stillingen. Niklas Telinius overtager Stines stilling som UKYL.
UAO har for en periode acceptere at blive nærmeste personaleleder for alle uddannelseslæger på afdelingen pr. 1. januar 2022.
Afdelingen har været presset af mange barsler og sygemeldinger, hvilket påvirker uddannelseslægerne bl.a. med et stigende antal vagter og dermed mindre tid i ambulatorier. Det ser ud til, at det retter sig op inden for de næste måneder.
Afdelingen har besluttet, at udfyldte kompetencekort, skal up-loades i logbog.net. Uddannelseslægerne har selv ansvar for dette.
Afdelingen har et nyt projekt undervejs vedr. invers feedback. Feedback fra uddannelseslægerne til vejledere. Herunder er der særligt fokus på, hvordan det skal struktureres, og hvordan man kommunikerer mest hensigtsmæssigt.
Udvalget vil gerne høre mere når der er flere erfaringer. Udvalget er bl.a. optaget af, hvorvidt et sådan projekt også giver refleksioner hos uddannelseslægerne omkring egen indsats.
Afdelingen har udnævnt årets supervisor blandt afdelingens speciallæger.
HE Vest/RH Gødstrup
UAO er pt. undervejs i UAO-kurset. Som led i kurset har UAO sammen med afdelingens UKYL'er udarbejdet et årshjul og et nyt introduktionsprogram for uddannelseslæger.
Afdelingen har været presset i vinteren pga. COVID-19 og sygeplejestrejke.
Derudover har afdelingen haft en drøftelse af, hvordan administrative opgaver så som YL aktivitet kan indgå og godkendes som uddannelse. Man er herunder opmærksom på, at bl.a. TR arbejde og TR-kurser har værdi i speciallægeuddannelsen.
VUS oplyser, at man i Region Midt- og Nordjylland, ved behov, laver individuelle aftaler om merarbejde. Emnet skal drøftes på et kommende møde i VUSAM (samarbejdsudvalg mellem SST, STPS og Videreuddannelsesregionerne). VUS følger op på emnet på næste møde.
Tutorlæger
Tutorlægerne oplever at uddannelsen går godt, og at der er tale om dygtige uddannelseslæger. Det er altid en udfordring når der er huller mellem uddannelseslæger, men det kan håndteres. På det seneste har praksis været presset af mange kurser under uddannelseslægernes tid i praksis. Kurser under praksis bliver drøftet under punkt 11.
6. Forskningstræning ved PKL med efterfølgende drøftelse (20 min)
Det indstilles,
at | udvalget tager oplægget til efterretning |
at | udvalget drøfter håndtering af forskningstræning |
Sagsfremstilling
PKL giver et oplæg vedr. struktur, krav, dispensationsmuligheder ift. den obligatoriske forskningstræning. Herefter vil udvalget have mulighed for at drøfte hvordan man i oftalmologi bedst muligt håndterer forskningstræningen.
Til punktet er vedhæftet den nuværende lægefaglige indstilling vedr forskningstræning og udkastet til ny lægefaglig indstilling, som er under behandling i styregruppen for forskningstræning.
Beslutning
Punktet blev behandlet som punkt 10.
PKL gennemgik slides de vedlagte slides vedr. rammer og krav vedr. den obligatoriske forskningstræning. Slides er vedlagt.
På baggrund af oplægget fra PKL drøftede udvalget rammerne for forskningstræningen. Herunder:
- Udgangspunktet er, at forskningstræningen gennemføres på afdelingerne, men i konkrete sager, hvor både uddannelseslægen og tutorlægen har interesse i at gennemføre projektet i praksis, er udvalget, PKL og VUS åbne over for dette.
- Udvalget opfordre til, at forskningstræningen indgår i introduktionssamtalen, således uddannelseslægerne er bevidste om opgaven og processen fra starten
- I forhold til hvilke projekter der kan godkendes for forskningstræningsprojekt vurderer PKL at det som minimum skal inkluderes en forskningstankegang og at det skal være forankret i den kliniske hverdag. Herunder er der vidde rammer for, hvilke projekter der kan godkendes.
- AUH oplyste af de årligt afholder en forskningsdag på afdelingen. Uddannelseslægerne deltager i dag uanset, hvor langt de er i processen.
Udvalget er interesseret i at undersøge om der er mulighed for at udbygge det specialespecifikke kursus, der afholdes i VUR Syd, til at dække hele landet. Udvalgets medlemmer, der sidder i selskabets uddannelsesudvalg, tager dette ønske med til selskabet.
Bilag
8. Overlevering mellem delansættelser (45 min)
Det indstilles,
at | udvalget drøfter muligheder, udfordringer og perspektiver ifm. overleveringssamtaler og/eller procedurer |
Sagsfremstilling
Gevinsten ved overlevering
Videreuddannelsessekretariatet oplever, at et stigende antal specialer formaliserer overleveringen mellem delansættelser i forbindelse med skift fra én af deling til den næste. Overleveringen giver anledning til, at uddannelseslægen i samarbejde med den afgivende afdeling reflekterer over status for egen kompetenceopnåelse og dermed særlige indsatsområder eller interesser, der skal understøttes i overgangen fra én afdeling til en anden. Overleveringen giver desuden den efterfølgende afdeling de bedste betingelser for at forberede modtagelsen af den nye uddannelseslæge og lave en relevant uddannelsesplan.
Nedenfor er det beskrevet, hvordan udvalgte specialer gør ift. formaliseret overlevering. Listen er ikke udtømmende og er ment som inspiration.
Urologi (se bilag):
Nedenstående processer sker med samtykke fra uddannelseslægen.
Den afgivende UAO sender fire måneder før skift til ny afdeling følgende materialer til den modtagende UAO:
1. seneste uddannelsesplan,
2. 360 graders handleplan,
3. Opdateret OP-liste,
4. Opdateret CV,
5. seneste evaluering fra vejlederforum.
Herefter udpeges der en ny hovedvejleder til uddannelseslægen af den modtagende UAO. Den afgivende UAO indkalder til et videomøde med den modtagende UAO (evt. ny/gammel hovedvejleder). Dette videomøde placeres tre måneder før skift til ny afdeling. På selve overdragelsesmødet tages der referat, som efterfølgende sendes til HU-lægen samt den nye hovedvejleder. Se vedhæftede powerpoint for referatskabelon.
Dermato venerologi:
Ved skift mellem hospitalsafdelinger sker overleveringssamtalen 3 måneder forud for afdelingsskift på initiativ fra afgivende uddannelsesafdeling/praksis. I forbindelse med skift mellem en hospitalsafdeling og en praksis planlægges overleveringssamtalen i stedet ½-1 måned forud for skiftet. Foruden uddannelseslægen selv er de to involverede UAO'er/tutorlæger tilstede. Overleveringen foregår mundligt, mens parterne tager egne noter. Uddannelseslægen afgiver skriftligt samtykke forud for samtalen. Der er (indtil videre) fokus på kompetencer ift. medicinsk ekspert. Overleveringssamtalen varer mellem 10 og 15 min.
Kirurgi:
Indenfor kirurgi er der ikke udarbejdet en skabelon for overlevering. Uddannelseslægen bedes dog have en kompetenceoversigt med til samtalen, så det er muligt at belyse hvilke kompetencer, der mangler, og hvilke der er opnået. Omdrejningspunktet for samtalen er at afklare, hvorvidt uddannelseslægen er på rette vej. Herunder hvordan vedkommende indgår i afdelingen, og om der er særlige opmærksomhedspunkter. VUS udarbejder oversigt over, hvilke uddannelseslæger, der er i rotation, samt booker lokaler og sender invitation til UAO og uddannelseslægen om den fremtidige samtale. Samtalen placeres 1-3 måneder før skift. Der tages ikke referat, men der kan tages egne noter. Samtalen varer ca. ½ time.
Neurologi:
Overleveringen mellem delansættelserne foregår ved, at den afleverende UAO skriver en kort mail om, hvilke af de forventede kompetencer, der er opnået og andre eventuelle nyttige oplysninger (nogen udfylder et skema om uddannelseslægen) og sender det til modtagende UAO. Uddannelseslægen orienteres om indholdet og sættes cc på mailen. Det sker, når den tidsmæssige del af opholdet godkendes og ikke ved sideansættelserne.
Gyn-obs (Vedhæftet skema):
Uddannelseslægen udfylder i samarbejde med vejleder en samtykkeerklæring om, at UAO på den afgivende og modtagende afdeling må drøfte uddannelsesforløbet. Af samtykkeerklæringen fremgår det tydeligt, at uddannelseslægen har mulighed for at sige nej. Overleveringen foregår mundtligt umiddelbart efter de halvårlige møder i det specialespecifikke uddannelsesudvalg. UAO'erne forholder sig i overleveringen til alle lægeroller, men er særligt opmærksomme på de områder, hvor der er behov for forbedring.
Nefrologi (Vedhæftet skema):
Specialet har primo 2021 indfaset en skabelon til overleveringssamtaler, som er kvalificeret af uddannelseslæger fra specialet. Skabelonen understøtter en ensartet struktur for overleveringssamtaler. Det er som udgangspunkt hovedvejleder fra den afgivende afdeling, der er ansvarlig for at sikre overdragelse. De vejledere som har brugt skabelonen, er positive og tilkendegiver, at skabelonen er med til at understøtte h-lægernes selvrefleksion, samtidig med at overdragelsessamtalen gør det lettere for den modtagende afdeling at fortsætte uddannelsen.
Beslutning
Med udgangspunkt i eksemplerne fra andre specialer drøftende udvalget muligheder og hensigtsmæssige måder at understøtte den relevante overlevering mellem delansættelser.
VUS anbefaler, at uddannelseslægen altid er til stede ifm. overlevering og at overlevering er noget man gør med alle uddannelseslæger. Begge dele er med til at fjerne usikkerheden omkring overlevering bl.a. uddannelseslægerne.
Udvalget drøftede fordele og ulemper ved at systematisere overlevering for samtlige uddannelseslæger, herunder også forskellige muligheder for overlevering.
Konklusion
På baggrund af drøftelserne besluttede udvalget at lave en prøveperiode frem til næste møde i udvalget, hvor der i forbindelse med alle overgange mellem delansættelser gennemføres en overleveringssamtale virtuelt eller fysisk.
Formålet med overleveringen er bl.a. forventningsafstemning mellem uddannelseslæge og det næste uddannelsessted, tilrettelæggelse af uddannelsen fra dag 1 i forhold til uddannelseslægen behov, videndeling om uddannelseslægens uddannelsesmæssige behov, herunder styrker, svagheder og særlige interesser og afvigelser ift. kompetencegodkendelse ift. uddannelsesprogrammet. Samtidig kan det være med til tydeliggøre uddannelsesstederne ansvar for at stå på mål for de kompetencer der er godkendt i forløbet.
Udvalget aftalte, at det er afdelingen, der sender en uddannelseslæge videre, der skal tage initiativ til samtalen. Det kan være UAO eller hovedvejleder.
Ved skift fra hospital til praksis afholdes samtalen 3 måneder forud for skiftet, da det kan være med til at optimere uddannelsesværdien af den første tid i praksis.
Ved skift fra praksis til hospital afholdes samtalen 1 måned forud for skiftet. Dette skyldes at forløbet i praksis kun er 6 måneder, hvorfor det ikke giver mening med en overlevering efter 3 måneder.
Den nærmere ramme for overleveringen er op til afdelingerne og tutorlægerne. Der kan hentes inspiration i de øvrige specialers metoder og i det anførte formål med overleveringen.
Processen evalueres på næste møde i uddannelsesudvalget.
Bilag
9. Forespørgsel fra selskabet til oftalmologi-specialets arbejde med målbeskrivelsen for speciallægeuddannelsen - nu og i fremtiden.(40 min)
Det indstilles,
at | udvalget drøfter henvendelsen og evt koordinerer et svar til selskabet |
Sagsfremstilling
Specialeselskabet har udsendt en henvendelse til specialets UAO'er, klinikchefer og professorer.
Henvendelsen følger herunder:
Speciallægeuddannelsen i oftalmologi skal revideres – målet er, som der står nedenfor, at kunne imødekomme de behov patienterne/borgerne har til sundhedsvæsenet i 2040, og medvirke til at sikre lige adgang til sundhed og behandling.
Det vil være en stor hjælp, hvis I vil svare nedenstående spørgeskema – der kommer nok flere spørgeskemaer henad vejen
I hvilken grad vurderer I, at specialets aktuelle målbeskrivelse…..
I meget høj grad | I høj grad | I nogen grad | I ringe grad | Slet ikke | |
indeholder de relevante kompetencemål, der bør opnås for at kunne arbejde på hovedfunktionsniveau? | |||||
indeholder og beskriver kompetencemål der nemt kan omsættes til læringsaktiviteter i klinisk praksis? | |||||
indeholder og beskriver kompetencemål, der nemt kan kompetencevurderes i klinisk praksis? | |||||
bør fokuseres for at lette og styrke uddannelsen i klinisk praksis? | |||||
bør opdateres for at afspejle den udvikling, der er inden for specialet og dets beslægtede arbejdsområder? |
Vi beder dig nu om at lave en SWOT-analyse ved at besvare nedenstående 4 spørgsmål – brug gerne stikord eller korte beskrivelser.
Spørgsmålene handler om anvendeligheden af jeres målbeskrivelse i forhold til at understøtte uddannelsen i klinisk praksis.
- Hvilke styrker er der ved vores målbeskrivelse i forhold til at understøtte uddannelsen i klinisk praksis?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Hvilke svagheder er der ved vores målbeskrivelse i forhold til at understøtte uddannelsen i klinisk praksis?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Hvilke udfordringer (trusler) er der ved vores målbeskrivelse i forhold til at understøtte uddannelsen i klinisk praksis?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Hvad kunne forbedre (muligheder) vores målbeskrivelse i forhold til at understøtte uddannelsen i klinisk praksis?
Hele henvendelsen er vedhæftet.
Beslutning
Udvalget drøftede fordele og ulemper ved den nuværende målbeskrivelse og ønsker til en ny målbeskrivelse.
Fordelen ved den nuværende målbeskrivelse er at den findes og at den kan bruges som løftestang for både afdeling og uddannelseslæge.
Den nuværende målbeskrivelses udfordres af, at den ikke er tilpasset til udviklingen og den øget brug af it og telemedicin. Desuden er målbeskrivelsen og specialet udfordret ved at være midt mellem de medicinske og de kirurgiske område. Herudover er målbeskrivelsen og specialet udfordret ved det øget ønske om fleksible arbejdsforhold som de yngre læger giver udtryk for.
Et øget fokus på kirurgi i målbeskrivelsen forventes at kunne forbedre uddannelsen. Herunder en omlægning af specialet til et kirurgisk speciale med en varighed på i alt 6 år.
Peter Jeppesen tager tankerne omkring en omlægning til et kirurgisk speciale og en forlængelse af hoveduddannelsen med til selskabet.
Bilag
10. Fordeling af introduktionsstillinger (30 min)
Det indstilles,
at | udvalget drøfter fordelingen af introduktionsstillinger |
Sagsfremstilling
Udvalget udtrykte på sidste møde ønske om at drøfte fordelingen af introduktionsstillinger i Videreuddannelsesregion Nord.
For nuværende er introduktionsstillinger fordelt som vist herunder.
Den nuværende lægefaglige indstilling for introduktionsuddannelsen er ligeledes vedhæftet.
Såfremt udvalget ønsker at indstille en ny fordeling af introduktionsstillingerne skal dette endeligt godkendes i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelsen.
Forud for dette skal både afdelingsledelserne og hospitalsledelserne høres.
Beslutning
Punktet blev behandlet som punkt nr 6.
HE Vest har ønsket af drøfte fordelingen af introduktionsstillingerne mellem afdelingerne. HE Vest har på nuværende tidspunkt et minimum på 1,5 og vil meget gerne nå op på et minimum på 2 introduktionsstillinger. Det vil bl.a. understøtte, at der altid er to læger på samme uddannelsesniveau. Samtidig oplever afdelingen af have ansøgere til flere introduktionsstillinger.
Udvalget og afdelingsledelserne har fuld forståelse for ønsket. De to øvrige afdelinger ønsker dog ikke at afgive uddannelsesstillinger. Begge afdelinger oplever at kunne rumme og besætte de nuværende stillinger. Samtidig er er de begge i gang med at opnormere på antal speciallæger, hvorfor det ikke er meningsfyldt for dem at nedjustere antallet af uddannelseslæger.
Udvalget ønsker at søge om en udvidelse i dimensioneringen således minimumsdimensioneringen ender på 11 i stedet for 10,5. VUS drøfter ønsket med Sekretariatschefen, hvorefter der træffes beslutning om, hvorvidt der skal tages kontakt til SST vedr. en ansøgning i den indeværende dimensioneringsperiode.
Hvis VUS og Sekretariatschefen ikke vurderer, at det er realistisk at søge om en udvidelse midt i dimensioneringen, kan specialet i stedet med fordel tage ønsket med i den kommende proces for den næste dimensioneringsperiode.
Punktet medførte en drøftelse af, hvordan man understøtter, at afdelingerne alene godkender introduktionsstillinger, hvor uddannelseslægen reelt er vurderet til at kunne indgå i hoveduddannelsen i specialet.
I Aalborg vælger man ofte først af ansætte uddannelseslæge i vikariater forud for en introduktionsstilling. Aarhus og Holstebro anvender ikke vikariater, men oplever i stedet, at introlægerne observeres til strækkeligt under introduktionsstillingen.
Der er på tværs af udvalget og afdelingerne udbredt enighed om, at afdelingerne har et stort ansvar for at stå på mål for godkendelse af introduktionsstillinger.
Bilag
11. Tidsmæssigt placering af kurser under hoveduddannelsen (15 min)
Det indstilles,
at | udvalget drøfter placering af kurser |
Sagsfremstilling
Tutorlægerne oplever en gang imellem, at der skal gennemføres forholdsmæssigt mange specialespecifikke kurser og/eller SOL kurser under opholdet i praksis.
Tutorlægerne ønsker derfor en drøftelse af, hvorvidt det er muligt at planlægge kursusdeltagelse mere hensigtsmæssigt fremadrettet.
Beslutning
Tutorlæge Christian Lahrmann har opgjort antal kursusdage for de seneste fem hoveduddannelseslæger der har været i praksis hos Christian. Uddannelseslægerne har haft mellem 15 og 18 kursusdage i de seks måneder uddannelseslæge er i praksis. Kursusdagene dækker over SOL kurser, specialespecifikke kurser og andre kurser. Der er en opmærksomhed på, at COVID-19 har haft en betydning, men data viser, at det er har været relativt stabilt på tværs af de seneste fem uddannelseslæger.
De relativt mange kursusdage, kan bl.a. påvirke antallet af OP-dage mens uddannelseslægerne er i praksis.
Udvalget er enigt om, at det er forholdsmæssigt mange kursusdage, der placeres i de seks måneder.
Udvalget er enigt om at rette henvendelse til selskabet med henblik på at undersøge om kurserne kan planlægges anderledes, således der placeres færre kurser i 3. år og dermed under ansættelsen i praksis. PKL kontakter hovedkursuslederen.
12. Næste møde (5 min)
Sagsfremstilling
Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.
Beslutning
Næste møde afholdes den 30. sept. 2022 kl. 09.30-14.00 på AUH. AUH har ansvar for at booke lokaler og forplejning
Emner/punkter
- Evaluering på prøvehandling med overleveringssamtaler
- Opdatering af vejlederkorps (Evt. Dorte)
- Opfølgning på forskningstræning. Er der styr på det i afdelingerne?
- Uddannelsesprogrammerne for Intro og HU skal revideres.
Evt. også et kort oplæg fra Aalborg vedr deres inspektorrapport når den offentliggøres.
13. Eventuelt (5 min)
Beslutning
Med 31. marts 2023 udløber de gældende ansættelseskontrakter med tutorlægerne. I løbet af det sene forår igangsætter VUS derfor processen omkring ansættelse af tutorlæger for 5 nye år, herunder opslag og bedømmelsesudvalg.
14. Deltagere
Sagsfremstilling
Til stede:
Chris Bath Søndergaard(PKL)
Søren Malling (UAO Aalborg UH)
Benn Falch Sejergaard (UKYL, Aalborg
Tilde (UKYL HE Vest)
Dorte Ancher Larsen (UAO AUH)
Stine Nielsen (UKYL AUH)
Anders Gyldenkerne (UKYL AUH) (via video)
Veronica Holm (UAO, HE Vest/RH Gødstrup)
Peter Jeppesen (Tutorlæge Brønderslev)
Christian Lahrmann (Tutorlæge Ikast)
Michael Lindholt (Tutorlæge Aarhus)
Anders Kruse (Ledende overlæge Aalborg UH)
Dorte Banner (Oversygeplejerske HE Vest/RH Gødstrup) (via video)
Lone Hauritz (Oversygeplejerske AUH) (via video)
Trine Kirkegaard Petersen (VUS, referent)
Afbud:
Sidse Krebs Kringelholt
(UKYL HE Vest/RH Gødstrup)
Thomas Ege Nielsen (Tutorlæge Randers)