Almen medicin - uddannelsesudvalg
Almen medicin - uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse. Se dagsordner og referater fra møderne.
Om uddannelsesudvalget
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
- PKL (formand)
- Uddannelsesansvarlig overlæge fra alle afdelinger
- Repræsentation fra uddannelsessøgende i videreuddannelsesregionen
- Videreuddannelsessekretariatets AC-fuldmægtig, der sekretariatsbetjener specialet.
Dagsordener og referater
- Udvalg: Almen medicin - uddannelsesudvalg
- Mødedato: 25. marts, 2025 kl. 14:00
- Mødested: AU Herning, Birk Centerpark
Pkt. tekst
- 1. Velkomst og godkendelse af dagsorden
- 2. Opfølgning på referat fra seneste møde
- 3. Håndtering af sygefravær hos uddannelseslæger i almen praksis
- 4. Status på omlægning af hoveduddannelsen i almen medicin
- 5. HU-læger i almen medicin i Lægevagtens Natberedskab
- 6. Dimensioneringsplan 2026
- 7. Besatte og ubesatte uddannelsesforløb i RM
- 8. Evaluering af Sammenhængende uddannelsesforløb i almen medicin i distrikt Vest
- 9. Nyhedsbrev til tutorlægerne
- 10. Nyt fra Lægedæknings- og rekrutteringsudvalget
- 11. Fase 3 aftaler for DYNAMU'er
- 12. Næste møde
- 13. Eventuelt
- 14. Deltagere
1. Velkomst og godkendelse af dagsorden
Det indstilles,
at | dagsordenen godkendes |
Sagsfremstilling
Uddannelsesudvalget har mulighed for at komme med bemærkninger til dagsordenen og punkter til eventuelt.
2. Opfølgning på referat fra seneste møde
Det indstilles,
at | udvalget følger op på punkter i referatet |
Sagsfremstilling
Referatet fra uddannelsesudvalgsmøde d. 3. december 2024 er vedhæftet som bilag.
Bilag
3. Håndtering af sygefravær hos uddannelseslæger i almen praksis
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning |
Sagsfremstilling
Det blev ved seneste uddannelsesudvalgsmøde aftalt, at der skal formuleres en beskrivelse af, hvordan tutorlæger håndterer sygefravær hos læger, herunder indkaldelse til sygefraværssamtaler.
Der er en proces i gang med at få fastlagt, hvor meget juridisk bistand regionen kan tilbyde ved sager med uddannelseslæger, der har længerevarende sygefravær i almen praksis. Derfor kan der ikke meldes noget endeligt ud til tutorlægerne endnu. Ved eventuelle sager med længerevarende sygefravær og/eller uhensigstmæssige uddannelsesforløb, kan tutorlægerne fortsat henvende sig til deres lokale AMUer, som efterfølgende kan tage sagen videre til Koncern HR, Sundhedsuddannelser/Videreuddannelsessekretariatet med henblik på håndtering af det pågældende forløb.
4. Status på omlægning af hoveduddannelsen i almen medicin
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning |
Sagsfremstilling
PKL'erne giver en status på omlægning af hoveduddannelsen i almen medicin, som skal træde i kraft for de forløb, der starter til den 1. februar 2026.
Vedhæft bilag fra SST.
Bilag
5. HU-læger i almen medicin i Lægevagtens Natberedskab
Det indstilles,
at | uddannelsesudvalget drøfter mulighed for involvering af HU-læger i lægevagtens natberedskab |
Sagsfremstilling
Mads Skipper fra Videreuddannelsessekretariatet deltager virtuelt til dette punkt (kl. 14.45).
Præhospitalet har pr. 1. marts 2024 overtaget ansvaret for lægevagtens natberedskab i Region Midtjylland. I den forbindelse har Direktionen udtrykt ønske om at involvere hoveduddannelseslægerne i almen medicin (fase 2 og fase 3) i natberedskabet.
Sidste år blev der afholdt dialogmøder med PLO-Midtjylland, hvor der som udgangspunkt var villighed til at forhandle en aftale, der bl.a. henviser til erfaringer fra Region Sjælland. Dog var der ligeledes betydelige bekymringer fra både PLO-Midtjylland og PKL'erne, især vedrørende superviserbare forhold, og hvorvidt nattevagterne giver uddannelsesmæssig værdi.
Følgende løsninger har været til drøftelse:
- Uddannelseslæger kan deltage i natberedskabet på frivillig basis som en del af en særskilt PLO-ordning.
- Uddannelseslægerne kan placeres fysisk i AMK-vagtcentralen, hvortil der skal udarbejdes detaljerede retningslinjer for supervision og backup fra erfarne tutorlæger.
- En pilotordning kan implementeres for at vurdere den uddannelsesmæssige og driftsmæssige værdi.
- Mulighed for obligatoriske følgevagter sammen med PLO-tutorlæger for at styrke læringen under sikre forhold.
Uddannelsesudvalget bedes drøfte ovenstående løsningsforslag.
6. Dimensioneringsplan 2026
Sagsfremstilling
Der er i Sundhedsreformen 2024 lagt op til en øget dimensionering i almen medicin. Sundhedsstyrelsen forventes at sende den nye dimensioneringsplan, som skal gælde fra 2026, i høring i løbet af marts 2025. Hvor mange uddannelsesstillinger der skal øges med, er derfor fortsat uvist.
AMUerne bedes vurdere, hvor der potentielt kan placeres ekstra uddannelsesstillinger i almen praksis. Herunder om det er muligt at placere forløb i de lægedækningstruede områder af regionen, som Sundhedsreformen lægger op til.
Den nuværende fordeling af hoveduddannelsesforløbene i Region Midtjylland ser ud som nedenstående, hvor der årligt skal opslås 76 forløb.
Hospitalsenheder | Antal årlige hoveduddannelsesforløb |
Distrikt Øst Aarhus Universitetshospital Regionshospitalet Randers Hospitalsenheden Horsens | 18 14 13 |
Distrikt Midt Hospitalsenhed Midt | 15 |
Distrikt Vest Regionshospitalet Gødstrup | 16 |
Samlet i Region Midtjylland | 76 |
Hvis dimensioneringsplan stiger med f.eks. 50 ekstra hoveduddannelsesforløb på landsplan, skal der ca. fordeles 16 forløb i Videreuddannelsesregion Nord. Heraf fordeles 1/3 til Region Nordjylland og 2/3 til Region Midtjylland, dvs. ca. 10 forløb i Region Midtjylland, som skal fordeles ud på de fire ansættelsesrunder. Den øget opslagskadence kan dermed f.eks. være (2 + 3 + 2 + 3).
Hvordan kan disse forløb fordeles i Region Midtjylland? Er der kapacitet i almen praksis i de tre distrikter? Og er det muligt at de ekstra forløb overvejende opslås i de lægedækningstruede områder?
7. Besatte og ubesatte uddannelsesforløb i RM
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning |
Sagsfremstilling
Oversigt over opslået, besatte og ubesatte uddannelsesforløb i almen medicin i Region Midtjylland.
Introduktionsstillinger
Årligt skal der i følge den lægefaglige indstilling opslås mellem 121,6 (minimum) og 152 (maksimum) introduktionsuddannelsesstillinger i almen medicin i Region Midtjylland. Uddannelsesudvalget i Region Midtjylland har vedtaget, at der i alt laves 130 stillingsopslag til introduktionsuddannelsen i almen medicin årligt. Dermed skal der som udgangspunkt være 32 stillingsopslag i 2 af ansættelsesrunderne og 33 stillingsopslag i de andre to ansættelsesrunder. Nedenfor er der indsat oversigt over, hvilke forløb der har været i opslag i første halvår 2025, henholdsvis opslag/ansættelsesrunde 1 og 2.
1. halvår, 1. opslag
Distrikt | Øst | Midt | Vest | Sammen-hængende | I alt |
Opslået | 17 | 7 | 8 | 0 | 32 |
Besatte | 17 | 6 | 7 | 0 | 30 |
Ubesatte | 0 | 1 | 1 | 0 | 2 |
1. halvår, 2. opslag
Distrikt | Øst | Midt | Vest | Sammen-hængende | I alt |
Opslået | 18 | 8 | 7 | 0 | 33 |
Besatte | 18 | 8 | 5 | 0 | 31 |
Ubesatte | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 |
Hoveduddannelsesstillinger
Årligt skal der i følge den lægefaglige indstilling opslås 76 hoveduddannelsesstillinger i almen medicin i Region Midtjylland. Dermed skal der som udgangspunkt være 19 stillingsopslag i hver ansættelsesrunde. Nedenfor er der indsat oversigt over, hvilke forløb der har været i opslag i første halvår 2025, henholdsvis opslag/ansættelsesrunde 1 og 2.
1. halvår, 1. opslag
Distrikt | Øst | Midt | Vest | Sammen-hængende | I alt | ||
Hospitalsenhed | Randers | Aarhus | Horsens | Viborg | Gødstrup | ||
Opslåede forløb | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 1* | 19 |
Besatte forløb | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 1* | 19 |
Ubesatte forløb | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
* Det sammenhængende uddannelsesforløb er et Vest forløb
1. halvår, 2. opslag
Distrikt | Øst | Midt | Vest | Sammen-hængende | I alt | ||
Hospitalsenhed | Randers | Aarhus | Horsens | Viborg | Gødstrup | ||
Opslåede forløb | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 0 | 19 |
Besatte forløb | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 0 | 19 |
Ubesatte forløb | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
* Et Vest forløb er fremrykket fra 2. halvår, 2. opslag
8. Evaluering af Sammenhængende uddannelsesforløb i almen medicin i distrikt Vest
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning |
Sagsfremstilling
Som følge af at Region Midtjylland i efteråret 2023 søgte Sundhedsstyrelsen om at forlænge ordningen med sammenhængende uddannelsesforløb i den vestlige del af Region Midtjylland frem til 2029, har Sundhedsstyrelsen anmodet om en evaluering af ordningen for perioden 2020-2024. Sundhedsstyrelsen har ønsket, at evalueringen skal belyse udbyttet for både uddannelseslæger og uddannelsessteder. Derudover skal evalueringen indeholde data på antal ansøgere, opslåede- og besatte stillinger.
Evalueringen kan læses i bilag.
Nedenfor er indsat opsummering af evalueringen:
Uddannelseslægernes evaluering
Ordningen med de sammenhængende uddannelsesforløb i almen medicin vurderer uddannelseslægerne generelt som positiv. Øget stabilitet og forudsigeligheden i både karriere og privatliv er en af de mest fremhævede aspekter, der gør ordningen attraktiv for uddannelseslægerne. Derudover angiver flere, at de har søgt om de sammenhængende uddannelsesforløb, fordi de føler sig afklaret i forhold til specialevalg. Samtidig er der visse ulemper ved ordningen, såsom begrænset erfaring fra introstillinger i andre specialer, hvilket flere af uddannelseslægerne angiver. Af ændringsforslag nævner uddannelseslægerne at udvide ordningen til flere områder og forbedre kommunikationen i forbindelse med overgangen mellem ansættelser.
Tutorlægernes evaluering
De tutorpraksis, der har svaret på spørgeskemaundersøgelsen, ser ordningen med de sammenhængende uddannelsesforløb som en succes og kan potentielt forbedre lægedækningen i yderområder, da den kan tilbyde stabilitet og langsigtet planlægning for unge læger. For at øge antallet af ansøgere kunne der gøres en indsats for at øge synligheden af ordningen samt gøre uddannelseslægerne og tutorpraksis opmærksomme på muligheden for at gennemføre introduktionsstillinger i andre specialer, hvis det vurderes nødvendigt, inden opstart i hoveduddannelsesforløbet.
Evaluering fra Regionshospitalet Gødstrup
Når uddannelseslægerne i sammenhængende uddannelsesforløb starter i hoveduddannelsesforløb, hvor de skal gennemføre 30 måneders ansættelse på seks forskellige hospitalsafdelinger, bliver der ikke udsendt ekstra information til afdelingerne om, at der starter en læge, som er i ordningen med sammenhængende uddannelsesforløb. En uddannelseslæge i sammenhængende uddannelsesforløb, starter og indgår i hospitalsdelen på lige fod med øvrige hoveduddannelseslæger i specialet. Derfor er afdelingerne ikke bevidste om, at den uddannelseslæge de har på afdelingen, er i sammenhængende uddannelsesforløb medmindre uddannelseslægen selv gør afdelingen opmærksom på det.
Den uddannelseskoordinerende overlæge har dog erfaret fra de uddannelseslæger, der er i ordningen, som vedkommende har talt med, at det har givet uddannelseslægerne tryghed og stabilitet i forhold til at købe hus og bosætte sig i området, fordi de kender deres lægekarriere mange år frem i tiden. UKO har ikke hørt noget negativt fra afdelingerne i forhold til uddannelseslægernes faglighed. UKO fortæller desuden, at en af lægerne i sammenhængende uddannelsesforløb er blevet AP-UKYL på regionshospitalet og har dermed vist sit engagement inden for uddannelsesområdet for AP-lægerne. UKO vurderer at ordningen giver mening i forhold til at rekruttere flere læger til specialet i et lægedækningstruet område.
Bilag
9. Nyhedsbrev til tutorlægerne
Det indstilles,
at | det aftales hvilke emner, der skal med i nyhedsbrevet og hvem der laver det |
Sagsfremstilling
Uddannelsesudvalget drøfter hvilke emner, der er væsentlige at have med i det kommende nyhedsbrev.
10. Nyt fra Lægedæknings- og rekrutteringsudvalget
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning |
Sagsfremstilling
Jannie Martensen fra Strategisk Styring og Analyse i Region Midtjylland og Julie Bæk-Jensen orienterer fra lægedæknings- og rekrutteringsudvalget.
11. Fase 3 aftaler for DYNAMU'er
Det indstilles,
at | forslag til håndtering af problemstillingen drøftes |
Sagsfremstilling
I forbindelse med stillingen som DYNAMU har lægen ca 20 dages fravær med løn pr. år, b.la. 1 administartionsdag pr. måned, MMI fire gange om året, temadage mm.
Der ydes ikke kompensation til praksis for de 20 fraværsdage, hvilket kan medføre problemer med at lande en fase 3 aftale.
12. Næste møde
Sagsfremstilling
Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.
14. Deltagere
Sagsfremstilling
Tilstede:
Søren Prins, PKL
Joachim Frølund, PKL
Signe Brøndt, PKL
Anders Vibæk, AMU
Kate Klostergaard, AMU
Julie Bæk-Jensen, AMU
Anders Heslop, AMU
Sofie Fuglsang, DYNAMU
Heidi Hedevang, DYNAMU
Katrine Meyer Lauritsen, DYNAMU
Tobias Damgaard Madsen, DYNAMU
Jannie Martensen, Koncernøkonomi - strategisk styring og analyse, Region Midtjylland
Anne Krog Skovbo, Koncern HR Sundhedsuddannelser, Region Midtjylland
Margit Højbjerg, Koncern HR Sundhedsuddannelser, Region Midtjylland
Mads Skipper, Koncern HR Sundhedsuddannelser, Region Midtjylland
Afbud:
Søren Svenningsen, AMU
Kasper Clausen, Koncern HR Sundhedsuddannelser, Region Midtjylland