Om projektet og vejledning

Det selvstændige projekt under forskningstræningen udføres som udgangspunkt indenfor en tidsramme på 10 dage. 

Projektets problemformulering skal tage udgangspunkt i en problemstilling fra uddannelsesstedet. Projektet skal resultere i et skriftligt produkt der fremlægges mundtligt. Projektet kan fx have form af udarbejdelse eller revision af en instruks, en klinisk vejledning, et minireview, en analyse af implementering af klinisk praksis eller en litteraturgennemgang.

Udpegning af vejleder

Der skal udpeges en vejleder for forskningstræning. Bemærk at specialerne kan stille individuelle krav til vejlederen og vejledningen.

I samarbejde med din vejleder skal du sikre, at der udarbejdes en plan for et forskningstræningsprojekt, der er realistisk at gennemføre inden for rammen på 10 projektdage.

En oversigt over ansvarsfordelingen i forskningstræningen mellem dig, vejleder, uddannelsesansvarlig overlæge og PKL kan ses i Videreuddannelsesregion Nords vejledning om forskningstræning.

Læs vejlednining om forskningstræning (pdf)

Vejledning

Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse i Videreuddannelsesregion Nord har udarbejdet en vejledning som beskriver formål og indhold med forskningstræningen.

Tilrettelæggelse og ansvarsfordeling i forhold til forskningstræning er anført i vejledningen.

Læs vejledning (pdf)

Skriftlig beskrivelse af det selvstændige projekt

Den skriftlige projektbeskrivelse skal indeholde en redegørelse for projektets formål, dets forløb samt præsentation af væsentlige resultater. Der kan være angivet præcise rammer i de enkelte specialers indstilling vedrørende forskningstræning. Projektbeskrivelsen indgår i Aftalen om forskningstræning, der også sendes i kopi til videreuddannelsessekretariatet.

Mundtlig fremlæggelse

Den mundtlige fremlæggelse af projektet kan ske ved en undervisningssession på den afdeling, hvor projektet er forankret. Fremlæggelse kan ske på et seminar, hvor flere projekter fremlægges samlet, eller der kan arrangeres fremlæggelse på konference, ved årsmøde eller lignende. Der er angivet mere præcise rammer i de enkelte specialers indstillinger vedrørende forskningstræning. Her kan der også være angivet rammer for skriftlig præsentation.

Godkendelse af forskningstræning

Modul I og II Kurserne attesteres af den kursusansvarlige uanset om det er fælles kurserne eller de specialespecifikke. 

Vejleder for forskningstræning attesterer gennemførelse og præsentation af det selvstændige projekt på Uddannelseslæge.dk

Endelig attesterer forskningsvejleder den samlede præstation som godkendelse af projektet.

Af den lægelige indstilling om forskningstræning fremgår ligeledes, hvilke kompetencer i målbeskrivelsen, som forventes opnået i forskningstræningen. Når projektet er godkendt, kan den kliniske hovedvejleder attestere opnåelse af disse kompetencer i din logbog.

Manglende godkendelse

Hvis vejlederen ikke kan godkende projektet, lægger vejlederen sammen med den yngre læge en plan for ændringer, som giver mulighed for at projektet kan godkendes. Hvis denne plan ikke fører til, at projektet kan godkendes inden for rimelig tid, inddrages specialets PKL med henblik på planlægning af et nyt forskningstræningsforløb med en ny vejleder for forskningstræningen.